DEKLARACJA O WYSOKOŚCI OPŁAT ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
Od 1 stycznia 2020 r. na terenie Gminy Płaska obowiązują nowe zasady gospodarki odpadami komunalnymi. Główna zmiana to wprowadzenie obowiązku segregacji odpadów. Począwszy od stycznia 2020 r. wszyscy mieszkańcy Gminy Płaska mają obowiązek segregować odpady.
Osoby, które segregują odpady mają możliwość uzyskania ulgi za posiadanie kompostownika. Stawka opłaty z ulgą to 29 zł/osobę miesięcznie. Stawka bez ulgi to 39 zł/osobę. Osoby segregujące odpady bez kompostownika mają obowiązek zbierać odpady bio i odpady zielone w specjalnych workach do segregacji w kolorze brązowym. Niedopuszczalne jest wrzucanie odpadów zielonych i bio do pojemnika na odpady zmieszane, ponieważ skutkowało to będzie naliczeniem opłaty podwyższonej przy użyciu stawki 156 zł/osobę miesięcznie. Opłata miesięczna zależna jest oczywiście od ilości osób zamieszkujących nieruchomość i wylicza się ją jako iloczyn ilości osób i stawki opłaty.
Nowe zasady gospodarki odpadami dotyczą również właścicieli domków letniskowych i innych osób objętych opłatą ryczałtową. Dla tych nieruchomości przewidziana jest nowa niższa stawka opłaty w wysokości 206 zł/domek (lub inną nieruchomość) rocznie. Właściciele tych nieruchomości, którzy nie będą dopełniać obowiązku segregacji odpadów zostaną obciążeni stawką podwyższoną w wysokości 824 zł/domek (lub inna nieruchomość) rocznie.
Nieruchomość mieszana to nieruchomość, której część jest zamieszkana, a część jest niezamieszkana. Przykładem może budynek mieszkalny, w którym część pomieszczeń jest wykorzystywana na prowadzenie sklepu czy wynajem pokoi w sezonie letnim. Właściciele nieruchomości mieszanych, w tym agroturystyk mają obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za odpady. Opłata z tych nieruchomości stanowi sumę opłat obliczonych z części zamieszkanej i części niezamieszkanej. Opłata z części zamieszkanej obliczana jest na zasadach i stawkach jak dla mieszkańców. Opłata z części niezamieszkanej naliczana jest za wybrane miesiące stosując stawkę w wysokości 16 zł/worek. Opłata miesięczna to iloczyn stawki i liczby zgłoszonych worków w miesiącu.
Przystąpienie nieruchomości niezamieszkanej do gminnego systemu gospodarki odpadami jest dobrowolne. Nieruchomości niezamieszkane np. sklepy, apteki, bary, hotele mogą zostać włączone do gminnego systemu gospodarki odpadami. Właściciele tych nieruchomości będą ponosić opłatę miesięczną zależną od ilości zadeklarowanych worków na odpady. W przypadku tych nieruchomości również obowiązkowa jest segregacja odpadów. Właściciele tych nieruchomości mogą złożyć do Urzędu Gminy deklaracje, w których określą miesiące wytwarzania odpadów oraz miesięczną ilość oddawanych worków z odpadami (łącznie segregowanych i zmieszanych). Stawka opłaty przewidziana dla tych nieruchomości wynosi 16 zł/worek. W przypadku stwierdzenia, że właściciel nie wywiązuje się z obowiązku segregacji odpadów naliczona zostanie stawka podwyższona w wysokości 64 zł/worek.
Metryka strony