Statut szkoły
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W STRZELCOWIŹNIE
Rozdział I
INFORMACJE OGÓLNE
§ 1.1.Szkoła utrzymuje nazwę „ Szkoła Podstawowa w Strzelcowiźnie.
2. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach może być używany skrót nazwy.
3. Na wniosek rady szkoły, lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego organ prowadzący może nadać szkole imię szkoły.
4. Organem prowadzącym jest Gmina Płaska.
Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Białymstoku.
Szkoła jest sześcioklasowa, a nauka w niej obowiązkowa.
Szkoła swoim obwodem obejmuje miejscowości:
Strzelcowizna.
Okółek
Dworczysko
Osada Księży Mostek
Osada Łozki
Frącki ( numery 1-5)
Rozdział II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§1.1. Podstawowym celem szkoły jest nauczanie i wychowanie respektując chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u uczniów poczucie odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata.
2. Szkoła realizuje zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne, uwzględniając poziom rozwoju psychofizycznego ucznia i jego sytuację rodzinną.
3. Wychowanie jest nierozłącznie związane z kształceniem.
4. Wychowanie obejmuje przygotowanie do życia rodzinnego i społecznego. Prowadzone we współpracy z rodziną oraz środowiskiem lokalnym.
5. Szkoła kształtuje umiejętności rzetelnej pracy i współdziałanie w grupie.
6. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi niezbędne dla jego rozwoju. Przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich, w oparciu o zasady solidarności, demokracji, sprawiedliwości i wolności.
7. Szkoła uczy samorządności i zachęca do rozwijania zainteresowań oraz umożliwia działanie w organizacjach młodzieżowych.
8. Cele wychowawcze uwzględnione są w szkolnym programie wychowawczym i programie profilaktyki, które są realizowane przez wszystkich nauczycieli.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
Szkoła umożliwia uczniom:
zdobywanie wiedzy i umiejętności,
rozwój umiejętności porozumiewania się w mowie i piśmie,
poznawanie i rozumienie świata,
ujawnianie oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
rozumienie siebie, innych i ich poglądów,
rozwijanie potrzeby doskonalenia się,
przygotowanie do odpowiedzialnego współtworzenia świata i odnajdywania w nim własnego miejsca,
kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia przynależności do społeczności lokalnej, narodu, społeczności międzynarodowej.
11.Szkoła zapewnia:
opiekę, przyjazne, bezpieczne i korzystne dla zdrowia ucznia warunki edukacji,
poszanowanie praw dziecka i ucznia,
warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
Szkoła wspiera:
aktywność poznawczą i twórczą,
rozwój emocjonalny ucznia i jego wrażliwość na problemy społeczne,
pro społeczne, pro rodzinne i pro zdrowotne działania ucznia.
Szkoła pokazuje dziecku złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym.
Szkoła rozwija i ukierunkowuje ciekawość poznawczą ucznia.
Szkoła kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.
Szkoła realizuje naukę religii dla uczniów, których rodzice wyrażają takie życzenie.
Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną oraz z innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo w celu udzielania pomocy specjalistycznej dzieciom i rodzicom.
§ 2.1. W celu rozwijania zainteresowań uczniów, szkoła organizuje rożne formy zajęć pozalekcyjnych jak konkursy, olimpiady, zawody, spotkania, koła zainteresowań, itp.
Dla uczniów o szczególnych uzdolnieniach w celu rozwijania jego uzdolnień i zainteresowań , dyrektor szkoły może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki zgodnie z zarządzeniem MEN z dnia 27 kwietnia 1992r.
Dla uczniów niepełnosprawnych szkoła prowadzi zajęcia rewalidacyjne w miarę posiadanych środków finansowych.
Dla uczniów z mikrodeficytami w rozwoju fizycznym szkoła może prowadzić zajęcia korekcyjne.
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczymi szkoły są:
obowiązkowe zajęcia edukacyjne ,
dodatkowe zajęcia edukacyjne,
zajęcia dydaktyczno wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów mających trudności w nauce.
§ 3. 1. Uczniowie przebywający w szkole na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych pozostają pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Dzieci przebywające na wycieczkach podczas zajęć poza terenem szkoły ale w tej samej miejscowości pozostają pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia. Każde wyjście poza teren szkoły na zajęcia, powinno być uzgodnione z dyrektorem szkoły.
Opiekę nad uczniami uczestnikami wycieczki organizowanych przez szkołę poza obwód szkolny sprawuje kierownik wycieczki i przydzieleni opiekunowie.
Uczniowie przebywający na terenie szkoły w czasie przerw międzylekcyjnych pozostają pod opieką nauczyciela dyżurnego.
§ 4. 1. Nauczyciel dyżurny ma obowiązek rozpocząć pracę nie później jak na 20 min. przed rozpoczęciem zajęć szkolnych a kończyć po zajęciach lekcyjnych.
2. Nauczyciel oddziału przedszkolnego sprawuje opiekę bez przerwy przez okres przebywania dzieci w szkole. Jeśli nauczyciel oddziału przedszkolnego jest zmuszony opuścić swą grupę, to jest zobowiązany do zorganizowania zastępstwa.
3. Nauczyciele wychowawcy klas mają obowiązek rozmieszczenia uczniów w klasie zgodnie z obowiązującymi przepisami higieny szkolnej.
§ 5. 1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu wychowawcą.
Uczniowie i ich rodzice mają prawo doboru wychowawcy.
Wychowawstwo powierza się na rok szkolny. Wychowawcą klas I-III jest nauczyciel danego oddziału.
Nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu kształcenia (jeżeli jest to możliwe).
W uzasadnionych wypadkach może nastąpić zmiana wychowawcy w ciągu roku szkolnego. Zmiana wychowawcy w ciągu roku może również nastąpić na życzenie większości uczniów i ich rodziców.
Z uzasadnionym wnioskiem o zmianę wychowawcy może wystąpić do dyrektora szkoły samorząd klasowy lub rodzice uczniów danej klasy. Wniosek o zmianę wychowawcy jest rozpatrywany przez dyrektora w obecności uczniów i rodziców danej klasy oraz zatwierdzony większością głosów w drodze głosowania tajnego.
Rodzice, na zebraniu w miesiącu kwietniu, mają prawo wybrać spośród nauczycieli tut. szkoły wychowawcę na rok następny i zwrócić się poprzez samorząd klasowy z wnioskiem do dyrektora szkoły, o jego przyznanie danej klasie.
Uczniowie klas IV-VI do 20 kwietnia mają prawo wybrać sobie wychowawcę na rok następny i propozycje przedstawić dyrektorowi szkoły poprzez Samorząd Uczniowski lub wychowawcę.
Jeśli rodzice i uczniowie nie skorzystają z uprawnień i nie wniosą swoich propozycji, wychowawca zostaje przydzielony danej klasie przez dyrektora szkoły.
Rozdział III
ORGANY SZKOŁY
§ 1. 1. Organami szkoły są:
dyrektor szkoły,
rada pedagogiczna,
samorząd uczniowski,
rada rodziców.
§ 2. 1. Szkołą kieruje dyrektor szkoły.
2. Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę.
3. Funkcję dyrektora powierza się na 5 lat.
4. Dyrektor szkoły:
kieruje działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły,
reprezentuje szkołę na zewnątrz,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psycho-fizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły.
sprawuje nadzór pedagogiczny,
realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników obsługi,
zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz pracowników obsługi,
jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
przyznaje nagrody oraz kary porządkowe nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły, występuje z wnioskiem o odznaczenia i inne wyróżnienia po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną,
wyraża zgodę na podjęcie studiów zaocznych przez nauczycieli.
Odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu przeprowadzanego w szkole.
Podczas wykonywania swoich zadań dyrektor szkoły współpracuje z Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz Radą Rodziców.
Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego i informacje o działalności szkoły.
W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go nauczyciel tej szkoły wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 3. 1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad uczniami.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole i oddziale przedszkolnym.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły z wyjątkiem rad zwoływanych na wniosek.
4. Zebrania Rady Pedagogicznej są obowiązkowe dla wszystkich nauczycieli, organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
5. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w Księdze Protokołów.
Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego organu prowadzącego szkołę albo 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się po zakończeniu zajęć dydaktycznych.
Przewodniczący rady przygotowuje, zawiadamia członków i prowadzi zebrania.
Rada Pedagogiczna posiada kompetencje stanowiące, opiniujące i inicjatywne.
Rada Pedagogiczna pracuje zgodnie z ustalonym regulaminem.
§ 4. 1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybierania i działalności organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
3. Organy samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów w szkole.
4. Samorząd Uczniowski może przedstawić dyrektorowi oraz Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły.
5. Samorząd Uczniowski może opiniować pracę nauczyciela przed dokonaniem przez dyrektora jego oceny.
Zasady i tryb opinii jest szczegółowo ustalony w Regulaminie Samorządu Uczniowskiego.
§ 5. 1. W szkole działa reprezentacja rodziców zwaną Radą Rodziców lub może przyjąć nazwę Komitetu Rodzicielskiego.
2. Rada Rodziców pracuje według swojego regulaminu, który jest zgodny ze Statutem Szkoły.
3. Rada Rodziców może występować do dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
4. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusz z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
§ 6. 1. W szkole może być powołana Rada Szkoły .
2. Powołanie Rady szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:
rady pedagogicznej,
rady rodziców,
samorządu uczniowskiego.
3. Do czasu powołania Rady Szkoły , Rada Pedagogiczna wykonuje jej zadania, a w szczególności :
uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły,
uchwala statut szkoły,
przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego i opiniuje plan finansowy.
§ 7. 1. Spory między Samorządem Uczniowskim a Radą Pedagogiczną rozwiązuje dyrektor szkoły, między dyrektorem szkoły a nauczycielem organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Spory miedzy rodzicami a nauczycielem rozwiązuje dyrektor szkoły, natomiast spory między dyrektorem a rodzicami rozwiązuje organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Spory między uczniami rozwiązuje wychowawca klasy.
§ 8. 1. Dyrektor szkoły zabezpiecza wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
2. Przepływ informacji w szkole :
Samorząd Uczniowski zawiadamiany jest poprzez opiekuna , dyrektora szkoły,
Rada Rodziców informowana jest przez dyrektora szkoły lub Radę Pedagogiczną,
W sprawach ucznia Rada Pedagogiczna informuje przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego.
§ 9. 1. Wszystkie organy szkoły współpracują ze sobą i dyrektorem szkoły.
2. Podstawową formą współdziałania rodziców i nauczycieli w sprawach wychowania i kształcenia dzieci są ogólnoszkolne zebrania nauczycieli i rodziców.
3. Wychowawca klasy i nauczyciele na życzenie rodzica mają obowiązek udzielania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat jego dziecka.
4. W sytuacjach wyjątkowych, koniecznych wychowawcy powinni prowadzić spotkania indywidualne w domu ucznia.
5. Wychowawcy klas- oddziałów mogą organizować spotkania indywidualne z rodzicami w szkole.
Rozdział IV
ORGANIZACJA SZKOŁY
§1. 1.Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy się z dniem 31 sierpnia następnego roku.
2. Struktura organizacyjna szkoły obejmuje klasy I-VI.
3. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
4. W klasach z małą liczbą uczniów dopuszcza się możliwość organizowania nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6- letnich i zajęć prowadzonych w klasie I.
5. Zajęcia wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupie chłopcy i dziewczęta. Grupa powinna liczyć od 12 do 26 uczniów.
6. Szkoła rozpoczyna pracę o godzinie 8.00.
7. W szkole jest tworzony oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego i jest on integralną częścią szkoły.
8. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
9. Przerwy międzylekcyjne trwają 10 min. Trzecia przerwa jest tak zwaną dużą i trwa 20 min.
10. Za bezpieczeństwo dzieci w czasie przerwy odpowiada wyznaczony nauczyciel dyżurny.
Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
Szkoła organizuje świetlicę dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub na czas pracy ich rodziców.
Liczba uczniów na zajęciach w świetlicy nie powinna przekraczać 25.
Do realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z: pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem „biblioteki”, świetlicy, zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych.
§ 2.1. Szczegółową organizacje nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania (o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania) do 30 kwietnia każdego roku.
2. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:
liczbę pracowników szkoły,
liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
4. Organizację zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły i z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 3. 1. W szkole prowadzona jest biblioteka szkolna.
2. Opiekunem biblioteki jest wyznaczony przez dyrektora nauczyciel.
3. Limit godzin pracy biblioteki ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę środki finansowe, liczbę uczniów w szkole i zasadę 10 uczniów na jedną godzinę pracy biblioteki.
4. Dla klas I-III opiekun biblioteki kompletuje zbiory książek i wypożycza za pokwitowaniem poszczególnym wychowawcom. Nauczyciele ci są odpowiedzialni za te zbiory i prowadzą wypożyczenia dla swoich uczniów.
5. Uczniowie klas IV-VI korzystają z księgozbioru bezpośrednio w bibliotece.
6. Użytkownikami biblioteki są:
uczniowie,
nauczyciele,
rodzice,
pracownicy obsługi.
zadaniem opiekuna biblioteki jest:
planowanie pracy,
prowadzenie dziennika biblioteki i innej dokumentacji na bieżąco,
rejestracja wypożyczeń,
gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
dbałość o stronę wizualną biblioteki,
zachęcanie uczniów do korzystania z biblioteki ( księgozbioru, czasopism, komputerów, slajdów, kaset video).
organizowanie aktywu bibliotecznego,
informowanie wychowawców, dyrektora, nauczycieli i rodziców o stanie czytelnictwa,
dwa razy w roku zdawanie sprawozdania z pracy biblioteki,
przeprowadzanie kontroli stanu biblioteki - skontrum.
Opiekun biblioteki odpowiada materialnie za stan rzeczowy.
§ 4. 1. W szkole mogą działać organizacje młodzieżowe.
Zezwolenie na działalność organizacji w szkole wydaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organów szkoły.
Dyrektor szkoły przydziela każdej organizacji nauczyciela jako opiekuna.
Organizacja pracuje według ustalonego swego planu.
Rozdział V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
§ 1. 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
3. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
4. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
Dla zapewnienia i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
Zadaniem każdego nauczyciela jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, troska o zdrowie uczniów i zapobieganie wypadkom.
§ 2. 1. Do obowiązków każdego nauczyciela należy określenie szczegółowych wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez niego programów zajęć szkolnych, oraz określenie sposobów sprawdzania i kryteriów oceniania osiągnięć uczniów. Ustalone kryteria przedstawiamy Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia a uczniom i ich rodzicom do wiadomości.
Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy- oddziału uwzględniając opinię członków rady pedagogicznej i innych pracowników szkoły a także uczniów, którzy mogą wyrażać własną opinię o zachowaniu swoim i kolegów. Ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny ucznia z przedmiotów nauczania, promowania do klasy wyższej lub ukończenia szkoły.
Na koniec każdego okresu szkolnego, nauczyciele ustalają oceny okresowe uczniów, które przedstawiają na posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym potwierdza łącznie wyniki klasyfikacji uczniów.
Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele i wychowawcy klas informują o przewidywanych dla nich ocenach okresowych lub rocznych.
W przypadku zagrożenia ucznia oceną niedostateczną, nauczyciel przedmiotu informuje rodziców ucznia na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, z potwierdzeniem odbioru przez rodziców takiej informacji. Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawia dowód przekazanej informacji radzie i dyrektorowi szkoły.
§ 3. 1. Dyrektor szkoły może zlecić nauczycielowi przygotowanie się do zajęć na piśmie.
2. Nauczyciele odpowiadają materialnie za pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny powierzony ich opiece. Obowiązkiem nauczyciela jest odpowiednie zabezpieczenie pomocy naukowych przed kradzieżą i zniszczeniem oraz ich konserwację.
3. Nauczyciel wychowania fizycznego zabezpiecza sprzęt przed użyciem go przez uczniów samowolnie, bez opieki nauczyciela. Systematycznie sprawdza jakość sprzętu i urządzenia boiska pod względem bezpieczeństwa oraz usuwa zagrożenia. W wypadku zagrożeń, których nauczyciel sam usunąć nie jest w stanie, zgłasza je dyrektorowi szkoły. Nie może dopuszczać do korzystania z niesprawnego sprzętu i niesprawnych urządzeń.
4. Zadaniem każdego nauczyciela jest wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań. Nauczyciele zobowiązania są do prowadzenia różnych form zajęć pozalekcyjnych jak kółka zainteresowań, zawody sportowe, olimpiady itp.
Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych. Nauczyciel ma obowiązek poznać dokładnie ucznia, ustalić przyczyny niepowodzeń i ustalić formę pomocy.
§ 4. 1.Zadaniem nauczyciela jest doskonalenie swoich umiejętności pedagogicznych.
2. Nauczyciel jest zobowiązany uczestniczyć w różnych formach doskonalenia zawodowego.
3. Nauczyciel rozpoczynający pracę ma prawo zwrócić się do dyrektora szkoły o przydzielenie mu doświadczonego nauczyciela, który może służyć radą i pomocą.
§ 5. 1. Wychowawca klasy- oddziału utrzymuje ścisły kontakt z rodzicami uczniów. Poznaje i ustala potrzeby opiekuńczo - wychowawcze ich dzieci. Okazuje rodzicom pomoc w ich działaniach wychowawczych. Włącza rodziców w sprawy życia klasy i szkoły.
2. Wychowawca współpracuje z Poradnią Psychologiczną - Pedagogiczną.
3. Wychowawca jest odpowiedzialny za ad i porządek w klasie, za stronę wizualną przydzielonej sali, za higienę i bezpieczeństwo pracy.
4. Wychowawca jest odpowiedzialny za dokumentację dotyczącą jego klasy.
5. Wychowawca klasy jest powiernikiem spraw ucznia.
6. Wychowawca klasy otacza opieką każdego ze swych wychowanków.
Wychowawca klasy planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
różne formy życia zespołowego,
ustala treści i formę zajęć tematycznych na godzinę do dyspozycji wychowawcy klasy.
Wychowawca klasy współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale.
Rozdział VI
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 1. 1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
2. Obowiązek szkolny spełnia się przez uczęszczanie dziecka do szkoły.
3. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, w obwodzie w której dziecko mieszka, może zezwolić na spełnienie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego spełnienia. Dziecko spełniające obowiązek w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez tą szkołę, której dyrektor zezwolił na taką formę spełniania obowiązku szkolnego.
4. Na wniosek rodziców naukę w szkole może także rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.
5. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż na jeden roku. Decyzje w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.
§ 2. 1. Każdy uczeń ma prawo do:
opieki wychowawczej i warunków pobytu zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie edukacyjnym,
swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych,
rozwijanie zainteresowań: zdolności i talentów, udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
pomocy w przypadku trudności w nauce,
wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz w innych organizacjach działających w szkole,
2. Uczeń ma obowiązek:
systematycznego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły. Usprawiedliwia każdą nieobecność spóźnienie na zajęciach,
przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Kulturalnego zachowania się poza szkołą,
dbania o własne życie zdrowie i higienę,
dbać o dobro własne i szkolne,
dbać o ład i porządek w szkole,
okazywanie szacunku nauczycielom i kolegom,
podporządkowanie się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, nauczycieli, rady pedagogicznej oraz samorządu uczniowskiego,
poszanowanie wolności i godności osobistej drugiego człowieka,
naprawianie wyrządzonej przez siebie szkody,
troszczyć się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, dbać o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły,
uczeń nie może uczestniczyć w imprezach publicznych organizowanych wyłącznie dla dorosłych w godzinach nocnych.
3. Uczeń może być nagradzany:
pochwałą nauczyciela,
pochwałą nauczyciela wobec klasy,
pochwałą wychowawcy wobec klasy,
pochwałą dyrektora szkoły wobec całej społeczności szkolnej,
pochwałą wobec rodziców,
pochwałą dyrektora szkoły wobec rodziców,
dyplomem lub listem pochwalnym od dyrektora szkoły, rady pedagogicznej lub innych instytucji i organizacji,
nagrodą rzeczową.
4. Uczeń może być ukarany:
nagana nauczyciela,
naganą dyrektora szkoły,
upomnieniem nauczyciela lub dyrektora szkoły,
wychowawca klasy może ograniczyć korzystanie przez ucznia z niektórych przywilejów.
5. 1. Wychowawca klasy ma obowiązek informowania rodziców ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego kary.
Rozdział VII
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ
EDUKACYJNYCH ORAZ ZACHOWANIA UCZNIÓW W
SZKOLE PODSTAWOWEJ W STRZELCOWIŹNIE
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych z późniejszymi zmianami
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowani przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
I CELE OCENIANIA
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, monitorowanie rozwoju ucznia
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy
4) dostarczanie rodzicom (opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej
6) monitorowanie systemu szkolnego
II ZAKRES OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (opiekunów)
2) przeprowadzenie egzaminów: klasyfikacyjnego, poprawkowego i sprawdzającego
3) ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec okresu (roku szkolnego) i warunki ich poprawiania
III ZAŁOŻENIA OGÓLNE
1) Rok szkolny podzielony jest na dwa okresy:
okres I kończy się w ostatnim dniu przed feriami zimowymi
okres II kończy się w dniu zakończenia roku szkolnego
2) Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe, ocenę klasyfikacyjną okresową i ocenę klasyfikacyjną końcoworoczną
3) Podstawę klasyfikowania i promowania uczniów stanowi dla każdej klasy lista zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania
4) Ustala się jednakową skalę stopni zarówno dla ocen cząstkowych, klasyfikacyjnych okresowych jak i końcoworocznych
stopień |
skrót literowy |
oznaczenie cyfrowe |
celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny |
cel. bdb. db. dost. dop. ndst. |
6 5 4 3 2 1 |
W arkuszach i na świadectwach oceny końcoworoczne wpisujemy w pełnym brzmieniu.
5) W klasach I - III ocenianie okresowe i końcoworoczne odbywa się bez użycia stopni - w sposób opisowy, a w ciągu roku szkolnego do oceniania bieżących osiągnięć uczniów używa się ocen cyfrowych - stopni w skali 5 - 2.
6) Przedmiotem oceny ucznia są jego realne osiągnięcia, czyli praca i postęp w uczeniu się, a nie tylko aktualny stan wiedzy i umiejętności.
7) Ocenia się rytmicznie, funkcjonalnie, systematycznie, w różnych formach i warunkach, zapewniając obiektywizm, uczciwość i sprawiedliwość.
8) Ocena okresowa nie jest arytmetyczną ocen cząstkowych, ale przede wszystkim uwzględnia rozwój ucznia. Wynika z zakresu opanowanych umiejętności, zdobytych wiadomości i wkładu pracy ucznia.
9) Rada klasyfikacyjna okresowa (roczna) odbywa się nie później niż tydzień przed zakończeniem okresu roku szkolnego.
10) Ocenianie wewnętrzne przeprowadzają nauczyciele uczący w danej klasie, dostarczając uczniowi informacji zwrotnej o:
jakości jego pracy nad zdobywaniem wiedzy i umiejętności,
skuteczności wybranych metod uczenia się,
poziomie uzyskanych osiągnięć w stosunku do wymagań programowych.
11) Oceny są jednocześnie informacją dla rodziców (opiekunów), wychowawcy klasy, dyrektora szkoły i nadzoru pedagogicznego o:
Efektywności procesu nauczania i uczenia się,
Wkładzie uczniów w pracę nad własnym rozwojem,
Postępach uczniów.
12) Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej w tym publicznej/ niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych psychofizycznych i edukacyjnych potrzeb ucznia u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
13) W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
14) Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki bierze się w szczególności pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
15) W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, plastyki, techniki, muzyki.
16) W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”
17) Decyzję o zwolnieniu ucznia z wyżej wymienionych zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonej możliwości uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
18) Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej/ niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej w tym publicznej/ niepublicznej poradni specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego.
19) Przedmiotowe systemy oceniania i system oceniania w nauczaniu zintegrowanym stanowią część składową systemu oceniania.
IV ZASADY SPRAWDZANIA I OCENIANIA POSTĘPÓW UCZNIÓW
System oceniania kształcenia zintegrowanego.
W kl. I - III ocena klasyfikacyjna i ocena z zachowania jest oceną opisową.
Przedmiotem oceny ucznia w klasach I - III są:
postępy ucznia w rozwoju emocjonalno - społecznym,
postępy ucznia w zakresie:
czytania
pisania
wypowiedzi ustnych
umiejętności matematycznych
umiejętności przyrodniczych
aktywności artystyczno - technicznej
aktywności ruchowej
osobiste osiągnięcia ucznia.
W zakresie wymagań edukacyjnych obowiązuje program:
„ Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI w. w klasach I - III DKW - 4014 - 267/99”, który realizowany jest w toku codziennych zajęć zintegrowanych.
Diagnozowaniu osiagnięć u ucznia służy kontrola bieżąca i doraźna, które to stanowią motywację i wspomaganie efektów uczenia się dzieci.
Kontrola bieżąca pełni podstawową rolę w toku codziennych zajęć zintegrowanych. Wyraża się ona:
w słownej ocenie pracy ucznia podczas zajęć lekcyjnych,
w pisemnym komentarzu w zeszytach, kartach pracy oraz na pracach artystycznych.
Do kontroli bieżącej służy:
„Karta doraźnej obserwacji”. Zaznaczamy w niej „+” moment, w którym dana umiejętność zostanie opanowana.
Informacja w dzienniku lekcyjnym w postaci ocen cyfrowych
5 - wynik bardzo dobry
4 - wynik umiarkowany
3 - wynik minimalny
2 - wynik niezadawalający
Analizując prace pod kątem ortografii podaje się ilość popełnionych błędów ortograficznych i ilość pomyłek (przestawione i opuszczone litery, brak znaków diakrytycznych, błędy interpunkcyjne...)
Kontrola doraźna obejmuje:
pisanie z pamięci i ze słuchu
prace kontrolne
testy
prace twórcze
sprawdziany
Efektem kontroli doraźnej jest recwenzja pisemna pracy ucznia, redagowana w oparciu o kryteria:
w przypadku opowiadania
budowa zdań (krótkie, złożone, chaotyczne, spójne)
zachowanie trójczłonowej budowy
logiczne połączenie zdań
dokładny zapis przebiegu wydarzeń ze wskazaniem przyczyn i skutków
zachowanie następstwa czasowego
zachowanie słownictwa i planu zgromadzonego na lekcji
zachowania odpowiednich porównań
błędy ortograficzne
zastosowanie słownictwa zgromadzonego na lekcji
b) w przypadku opisu
budowa zdań ( proste, złożone, chaotyczne, z pomocą nauczyciela)
logiczne połączenia
uwzględnienie wszystkich, niektórych istotnych cech opisywanego przedmiotu
według ułożonego planu
błędy ortograficzne
zastosowanie słownictwa zgromadzonego na lekcji
w przypadku sprawozdania
budowa zdań (spójność, krótka, złożona, chaotyczna)
zachowuje następstwa czasowe według planu
zrozumienie istoty sprawozdania
błędy ortograficzne
zastosowanie słownictwa zgromadzonego na lekcji
Dyktando, praca kontrolna, sprawdziany i testy oceniane są systemem punktowym.
100% - 90% ogółu punktów - wynik bardzo dobry
89% - 60% ogółu punktów - wynik umiarkowany
59% - 30% ogółu punktów - wynik minimalny
29% i mniej ogółu punktów - wynik niezadawalający
Kryteria oceny dyktanda
Bezbłędnie - wynik bardzo dobry
1 błąd - wynik bardzo dobry
2 - 3 błędy - wynik umiarkowany
4 - 5 błędów - wynik minimalny
6 błędów i więcej - wynik niezadawalający
Ocenę z zachowania wystawia wychowawca danej klasy po zasięgnięciu opinii uczniów (elementy samooceny) i innych pracowników szkoły. Wystawiona ocena ma formę opisową.
Opisowa ocena z zachowania redagowana jest w oparciu o spostrzeżenia nauczyciela wychowawcy
Ocena klasyfikacyjna tworzona jest w oparciu o informacje zgromadzone w kartach obserwacji ucznia oraz w dziennikach lekcyjnych
Karty doraźnej obserwacji przechowywane są do momentu zakończenia edukacji na poziomie kl. I - III.
Dyktanda, wypracowania, sprawdziany, testy przechowywane są od września do sierpnia czyli w trakcie 1 roku szkolnego.
Wgląd do dokumentacji wymienionej w punkcje 12 i 13 mają rodzice podczas indywidualnych i grupowych kontaktów z wychowawcą oraz nadzór pedagogiczny.
Uczeń uczący się w kl. I - III może być nagrodzony na koniec roku szkolnego w formie:
Nagrody rzeczowej
Listu pochwalnego do rodziców
Dyplomu
Nagradzani są uczniowie, którzy:
opanowali na poziomie dopełniającym wszystkie umiejętności programowe,
samodzielnie w sposób twórczy rozwiązują problemy,
aktywie uczestniczą w życiu klasy i szkoły,
zgodnie współpracują z nauczycielem i rówieśnikami podczas nauki i zabawy,
ich zachowanie w szkole i poza nią nie budzi zastrzeżeń.
Sposoby informowania uczniów i rodziców o osiągnięciach:
Ustna informacja o umiejętnościach i brakach
Pisemna informacja w zeszycie przedmiotowym
Recenzja prac pisemnych w zeszycie i kartach pracy
„Karty doraźnej obserwacji” udostępniane podczas zebrań rodzicom
kontakty indywidualne z rodzicami w zależności od potrzeb
Zasada współdziałania z uczniami i rodzicami w celu poprawy niezadawalających wyników:
rozmowy indywidualne z rodzicami i uczniami
informowanie rodziców o możliwosci (konieczności skorzystania z pomocy poradni psych. - ped.
pedagogizacja rodziców
System oceniania w klasach IV - V - VI
1) System oceniania obejmuje:
ocenianie formalne - na podstawie prac pisemnych, wypowiedzi uczniów,
ocenianie nieformalne-na podstawie stałej obserwacji postępów uczniów(dotyczy m.in. systematyczności w odrabianiu prac domowych, wysiłku uczniów, aktywności na lekcjach oraz stosunku do przedmiotu)
Ocena formalna ma znaczenie podstawowe, a ocena nieformalna może ją podwyższyć lub obniżyć.
2) Uczeń powinien być oceniony przynajmniej raz w miesiącu z danego przedmiotu; z języka polskiego i matematyki odpowiednio częściej.
3) Oceny z prac klasowych i sprawdzianów powinny być zaznaczone kolorem czerwonym, a pozostałe niebieskim lub czarnym.
4) W szkole stosowane są następujące sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów:
prace klasowe i sprawdziany (obejmujące materiał opracowany na więcej niż 3 ostatnich lekcjach), praca klasowa i sprawdzian trwają nie krócej niż godzinę lekcyjną,
kartkówki ( zakres materiału nie przekracza 3 ostatnich lekcji, trwają nie dłużej niż 15 minut),
prowadzenie zeszytu,
prace domowe,
wypowiedzi ustne,
zadania i ćwiczenia wykonywane w czasie zajęć,
wytwory pracy ucznia,
aktywność w czasie zajęć.
5)Informacje o postępach, osiągnięciach i wysiłku uczniów zapisywane są w postaci stopni w dziennikach lekcyjnych, zeszytach, ćwiczeniach.
6)Prace klasowe i sprawdziany zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i zapisywane są ołówkiem w dzienniku lekcyjnym.
7)W tygodniu mogą się odbywać maksymalnie 3 prace klasowe lub sprawdziany. W ciągu dnia tylko jeden.
8)Kartkówki są niezapowiedzianymi formami kontroli. To samo dotyczy odpowiedzi ustnych.
9)W ciągu okresu powinny być przeprowadzone przynajmniej 2 prace klasowe.
10)Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe.
11)Każdą pracę klasową niesatysfakcjonującą ucznia można poprawić w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach.
12)Poprawione i ocenione prace klasowe nauczyciel powinien oddać uczniom w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia ocenę tylko raz i brana jest pod uwagę ocena z pracy poprawionej. Pracę klasową i poprawę nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
13)Nauczyciel zobowiązany jest przechowywać prace klasowe do końca roku szkolnego (tj. do 31 VIII.)
14)Nauczyciele mają prawo do przesunięcia terminu pracy klasowej ze względu na absencję uczniów.
V KRYTERIA OCEN
1)Kryteria poszczególnych stopni powinny być zgodne z przedstawionymi uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego wymaganiami edukacyjnymi.
2)Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
stopień celujący otrzymuje uczeń ,który:
posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje też zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu regionalnym, wojewódzkim/ krajowym lub posiada inne porównywalne wyniki,
stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie,
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania podstawowe.
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań podstawowych,
rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
ma braki w opanowaniu wymagań na poziomie podstawowym, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności,
stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który :
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych poziomem podstawowym, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności.
VI ZASADY INFORMOWANIA UCZNIÓW I ICH RODZICÓW O POSTĘPACH W UCZENIU SIĘ
1) Nauczyciele na początku każdego roku informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
2) Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
3) Oceny są jawne zarówno dla uczniów jak i ich rodziców (opiekunów).
4) Na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
5) Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na okres 3 dni. Po tym terminie uczeń musi oddać pracę nauczycielowi podpisaną przez rodziców (opiekuna).
6) Rodzice informowani są o postępach ucznia przez wychowawcę klasy w czasie spotkań klasowych jak również w indywidualnych kontaktach.
7) Uczeń i rodzice otrzymują informację o wynikach pracy i poczynionych postępach dwa razy w roku - po I okresie i na koniec roku szkolnego.
8) O przewidywanych ocenach okresowych (rocznych) nauczyciel zobowiązany jest poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej .O przewidywanym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym należy poinformować ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem okresu (roku).
9) Informacje powyższe wychowawca przekazuje w następującej formie:
a) o ocenie niedostatecznej - w formie pisemnej wg następującego wzoru:
Państwo .............................................
..............................................
Na podstawie informacji uzyskanych od poszczególnych nauczycieli, jak również po rozpatrzeniu zachowania pragnę zapoznać Państwa z przewidywanymi dla.............................................................................................................................................klasyfikacyjnymi ocenami niedostatecznymi semestralnymi/ końcoworocznymi.
Po zapoznaniu się z niniejszym pismem proszę je podpisać i odesłać do mnie przez dziecko.
Przewidywane oceny niedostateczne:
..........................................................
......................................................... itd.
......................................
(podpis wychowawcy)
Oświadczam, że zapoznałem/am się z treścią powyższego pisma.
......................................
(podpis rodzica)
b) o pozytywnej ocenie - zapis w dzienniczku ucznia potwierdzony podpisem rodziców.
10) Podpisana przez rodziców informacja przechowywana jest przez wychowawcę klasy do (31 VIII) roku szkolnego.
VII ZASADY OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW
1) Ocena z zachowania:
Ocena z zachowania w klasach I-III jest oceną opisową.
W klasach IV-VI skala ocen z zachowania jest następująca:
wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie. W przypadku ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena z zachowania jest oceną opisową.
Ocenę z zachowania ustala wychowawca ( po konsultacji z innymi nauczycielami i uczniami danej klasy) i jest ostateczna.
Poszczególne oceny z zachowania w klasach IV.- VI ustala się według następujących kryteriów:
|
Skala ocen w klasach IV-V-VI |
|||
|
nieodpowiednie |
poprawne |
dobre |
wzorowe |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Kategorie zachowania |
|
|
|
|
1) współdziałanie podczas zajęć, aktywność |
przeszkadza w klasie, nie jest zdolny do powstrzymywania swoich reakcji |
dostosowuje się do sytuacji przeciętnie do wieku i klasy |
ponadprzeciętne współdziałanie podczas zajęć |
współdziałanie bez zachęty ze strony nauczyciela |
2)organizacja działania |
jest bardzo niezorganizowany niedbały, nie umie sobie zorganizować pracy |
przeciętny poziom organizacji pracy, jest w miarę dokładny |
posiada ponadprzeciętne zdolności organizowania i wykonywania pracy, jest solidny |
przydzieloną mu pracę wykonuje zawsze dokładnie, w sposób bardzo dobrze zorganizowany |
3) akceptacja społeczna |
pojawia się brak inicjatywy i umiejętności w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych jest izolowany względnie tolerowany przez kolegów |
jest przeciętnie lubiany w klasie, podejmuje próby nawiązania kontaktów interper. |
Jest lubiany przez kolegów, chętnie nawiązuje kontakty interper. |
Koledzy szukają jego towarzystwa, jest otwarty, koleżeński |
4) zdolność przystosowania się do nowych sytuacji |
często reaguje nadmiernym pobudzeniem, traci samokontrolę, nowe sytuacje dezorganizują |
przystosowuje się prawidłowo w stosunku do wieku i klasy |
z łatwością przystosowuje się i szybko odzyskuje pewność siebie |
doskonale się przystosowuje, ujawnia inicjatywę i niezależność |
5) przyjmowanie odpowiedzialności |
odrzuca odpowiedzialność nie inicjuje pozytywnych działań, brak akceptacji roli związanej z wiekiem |
przyjmuje odpowiedzialność stosownie do wieku lub klasy |
cieszy go odpowiedzialność, często przyjmuje inicjatywę lub zgłasza się na ochotnika |
dąży do przejęcia odpowiedzialności, prawie zawsze z entuzjazmem przejmuje inicjatywę |
6) spełnianie obowiązków |
nigdy lub rzadko kończy zadaną mu pracę, nie spełnia obowiązków szkolnych (przygotowane zadania, lekcje) |
przeciętna zdolność wywiązywania się z obowiązków |
ponad przeciętna zdolność wywiązywania się z obowiązków |
zawsze spełnia swoje obowiązki, nie wymaga kontroli ani pomocy |
7) kultura osobista, poczucie taktu |
jest nieuprzejmy, zwykle lekceważy uczucia innych, brak kultury słowa (wulgarny) |
przeciętne poczucie taktu, czasem zachowuje się nieuprzejmie |
ponadprzeciętne poczucie taktu, rzadko zachowuje się nieuprzejmie |
zawsze taktowny, nigdy nie zachowuje się nieuprzejmie, duża kultura osobista |
8) zachowanie z pogranicza patologii, agresja |
nie przestrzega podstawowych zasad współżycia społecznego, wchodzi w konflikty z prawem, demonstruje agresję, przemoc, wandalizm, ulega nałogom (narkomania , nikotyna, alkohol) |
w zasadzie przestrzega podstawowe zasady współżycia społecznego, rzadko ulega nałogom |
przestrzega zasady współżycia społecznego |
zawsze przestrzega zasady współżycia społecznego, nie ulega nałogom |
9) przestrzega regulamin szkolnegy |
rażąco łamie postanowienia regulaminu szkolnego |
w zasadzie przestrzega regulamin szkolny |
przestrzega regulamin szkolny |
w pełni przestrzega regulamin szkolny |
10) obecność na zajęciach lekcyjnych |
posiada powyżej 20 godz. nieusp. I spóźnienia (powyżej 10) |
sporadyczne godziny nieusp. (max. 20 godz.) i spóźnienia (max. 10) |
niewielka ilość godzin nieusp. (max. 10 godz.) nie może to być zestaw pojedynczych godzin |
jest punktualny, wszystkie nieobecności uspraw. |
11) wyniki w nauce |
lekceważący stosunek do nauki, słabe wyniki w nauce |
osiąga przeciętne wyniki w nauce |
osiąga pozytywne wyniki w nauce |
średnia ocen powyżej 4,0 samodzielnie poszerza wiedzę |
12) aktywność na rzecz klasy, szkoły |
nie interesuje się życiem klasy, szkoły |
sporadycznie włącza się w życie klasy i szkoły |
aktywnie włącza się w życie klasy i szkoły |
jest uczestnikiem i twórcą życia klasy i szkoły |
13) nagrody kary |
otrzymywane kary statutowe nie powodują poprawy zachowania |
nie otrzymywał nagany na forum szkoły lub innej wyższej kary statutowej |
otrzymuje nagrody statutowe, nie otrzymał upomnienia dyrektora szkoły lub innej wyższej kary statutowej |
nie otrzymał żadnej kary statutowej, otrzymuje nagrody statutowe, osiąga indywidualne sukcesy w konkursach, przyczynia się do prezentacji szkoły |
e) Ocena okresowa (roczna) z zachowania stanowi wypadkową ocen poszczególnych kategorii zachowania.
f) Uczeń nie może otrzymywać oceny wzorowej lub dobrej jeżeli w którymś z aspektów zachowania się prezentuje zachowanie z kategorii objętej oceną nieodpowiednią.
g) Jeżeli uczeń lub jego rodzice uznają ocenę z zachowania za tendencyjną (nieobiektywną) mogą wystąpić do wychowawcy klasy z prośbą o sporządzenie opinii uzasadniającej postawioną ocenę.
h) Ocena z zachowania nie ma wpływu na jego oceny z przedmiotów, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
VIII ZASADY USTALANIA OCEN KLASYFIKACYJNYCH OKRESOWYCH I KOŃCOWOROCZNYCH
1) Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia w danym okresie (roku szkolnym) z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen z zachowania.
2) W klasach IV - VI oceny klasyfikacyjne oraz oceny z zachowania ustala się zgodnie ze skalą przedstawioną w niniejszym dokumencie.
3)Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a ocenę z zachowania wychowawca klasy.
4) Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna (semestralna) z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
5) W klasach I - III ustala się jedną ocenę klasyfikacyjną oraz ocenę z zachowania. Są to oceny opisowe.
6) Na ocenę klasyfikacyjną decydujący wpływ mają oceny za obszary aktywności wskazane w przedmiotowych systemach oceniania, za prace klasowe i sprawdziany.
7) Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
8) Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzi się, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, nauczyciel powinien stworzyć uczniowi szansę uzupełniania braków indywidualizując pracę z nim.
9) W klasach I - III uczniowie, których promocja wydaje się zagrożona, kierowani są na zajęcia wyrównawcze.
IX) ZASADY PROMOWANIA
1) Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2)Ucznia klasy I- III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadniając opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno - pedagogiczną w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (opiekunami).
3) W klasach IV - VI uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, a w klasie VI, kończy szkołę, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
4) Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z rodzicami (opiekunami).
5) Uczeń, który nie spełnia powyższych warunków, nie otrzymuje promocji i powtarza tą samą klasę.
6) Na ocenę klasyfikacyjną decydujący wpływ mają oceny uzyskane w przedmiotowych systemach oceniania, za prace klasowe, sprawdziany.
7) Uczeń, który do 20 sierpnia nie przystąpił do sprawdzianu organizowanego przez okręgową komisję egzaminacyjną, nie otrzymuje promocji i tym samym nie kończy szkoły podstawowej (powtarza klasę VI). W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku dyrektor szkoły może wystąpić z udokumentowanym wnioskiem do dyrektora komisji okręgowej o zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
8) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu nauki w szkole podstawowej promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
X) ZASADY NAGRADZANIA UCZNIÓW
1) Uczniowie nagradzani są na koniec roku szkolnego.
2) Na koniec roku uczniowie wykazujący się średnią ocen 4,75 i wzorowym lub dobrym zachowaniem mogą być nagradzani w takiej formie jak:
nagroda rzeczowa
list pochwalny do rodziców
dyplom
3) W klasach I - III nagradzani są uczniowie, którzy opanowali wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania na poziomie dopełniającym i jednocześnie nie budzą zastrzeżeń swoim zachowaniem.
4) Z wnioskiem o nagrodzenie ucznia występuje wychowawca klasy na klasyfikacyjnym końcoworocznym posiedzeniu rady pedagogicznej.
5) Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało - czerwonym paskiem, gdy uzyska ocenę wzorową lub dobrą z zachowania i średnią ocen 4,75.
XI) ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW
W szkole przeprowadzane są:
egzamin sprawdzający
egzamin klasyfikacyjny
egzamin poprawkowy
EGZAMIN SPRAWDZAJĄCY
1) Uczeń, który uważa, że jego osiągnięcia oceniono zbyt nisko ma prawo zwrócić się di wychowawcy z pisemną prośbą o dodatkowe sprawdzenie swojej pracy i umiejętności z danych zajęć edukacyjnych, najpóźniej na tydzień przed zakończeniem zajęć.
2) Wychowawca jest zobowiązany do poinformowania dyrektora szkoły oraz nauczyciela prowadzącego dane zajęcia o złożonej prośbie.
3)Jeśli wychowawca klasy i nauczyciel prowadzący dane zajęcia uznają prośbę ucznia za uzasadnioną, dyrektor szkoły (w porozumieniu z uczniem) wyznacza termin egzaminu.
4) Egzamin powinien być przeprowadzony w terminie 3 dni od złożenia podania.
5) Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
dyrektor szkoły - przewodniczący komisji
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu
6) Pytania i zadania egzaminacyjne przygotowuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia. Muszą one być zgodne z wymogami edukacyjnymi na ocenę, o którą ubiega się egzaminowany.
7) Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej, rozdzielonych 10 - minutowa przerwa.
8) Egzamin jest protokołowany, a jego wynik jest ostateczny.
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
1) Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub więcej obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli w ciągu okresu opuścił więcej niż połowę czasu przeznaczonego na obowiązkowe zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2) Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3) Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4) Podanie o egzamin powinno być złożone na 14 dni przed zakończeniem zajęć.
5) Egzamin powinien być przeprowadzony do dnia posiedzenia klasyfikacyjnej rady pedagogicznej. Termin egzaminu ustala się z uczniem i jego rodzicami.
6) Pytania i zadania przygotowuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne zgodnie z wymogami przedstawionymi uczniom na początku roku szkolnego.
7) Egzamin składa się z części ustnej i pisemnej, oddzielonych 10 - minutową przerwą.
EGZAMIN POPRAWKOWY
1) Uczeń klasy IV i V, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2) Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej, oddzielonych 10 - minutową przerwą.
3) Uczeń składa podanie o egzamin do dyrektora szkoły w ostatnim tygodniu wakacji.
4) Termin egzaminu wyznacz dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu wakacji.
5) Pytania i zadania przygotowuje nauczyciel prowadzący zajęcia zgodnie z podanymi wymaganiami.
6) Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
dyrektor - przewodniczący komisji
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - egzaminujący
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia - członek komisji
7) Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
8) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora nie później, niż do końca września.
9) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne. Powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
11) We wszystkich rodzajach wyżej wymienionych egzaminów egzamin z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
POSTANOWIENA KOŃCOWE
1) Niniejszym system podlega ewaluacji po roku obowiązywania.
2) Ewentualne wnioski dyskutowane są na sierpniowym posiedzeniu rady pedagogicznej w 2004 roku.
3) Wszelkie zmiany wprowadzone są drogą aneksu do niniejszego dokumentu.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§1. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkoły.
3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
5. W szkole obowiązuje przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
6. Do statutu mogą być wprowadzone zmiany.
PODSTAWA PRAWNA
Statut szkoły opracowano na podstawie:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1992r. „Karta Nauczyciela” z późniejszymi zmianami.
Ustawa z dnia 7 września 1991r. „Ustawa o systemie oświaty” z późniejszymi zmianami.
Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624)
Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 poz. 96)
Uchwała Rady Pedagogicznej z dnia 01.12.2003r w sprawie Statutu Szk. Podst. w Strzelcowiźnie wchodzi w życie z dniem 1grudnia 2003r,
REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
Zebrania prowadzi i przygotowuje przewodniczący.
Przewodniczący Rady zawiadamia wszystkich członków o formie i porządku zebrania na trzy dni wcześniej od ustalonej daty w formie zawiadomienia na tablicy ogłoszeń.
Zebrania Rady są protokołowane. Protokół sporządza nauczyciel powołany przez dyrektora szkoły na rok szkolny. Protokół powinien być sporządzony w terminie trzech dni od daty zebrania.
Zebrania rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie z związku z zatwierdzeniem wyników i promowania uczniów, po zakończeniu zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Rada w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.
Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut szkoły lub jego zmiany.
Do czasu powołania Rady Szkoły, Rada Pedagogiczna wykonuje jej zadania a w szczególności:
uczestniczy w rozwiązywaniu spraw szkoły,
uchwala statut,
przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego,
wnioskuje w sprawach organizacji zajęć pozaszkolnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora. W takim przypadku organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wnioskach Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od daty otrzymania wniosku.
Rada może zgłosić spośród swoich członków kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczej w szkole.
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwały niezgodnej z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczny.
Członek Rady Pedagogicznej jest zobowiązany do:
współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania,
czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach,
realizowania uchwały rady,
składać przed radą sprawozdania z wykonania przydzielonych zadań.
Członkowie rady są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 01. 12. 2003 r.
Dyrektor Szkoły
Dorota Pawłowska
REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
Wybierają oni w głosowaniu równym, tajnym powszechnym zarząd samorządu:
2 przewodniczących (przewodniczący i z-ca przewodniczącego
skarbnika
sekretarza
Zarząd wybierany jest raz w roku (czerwiec).
Samorząd każdego roku ustala plan swojej pracy (do 20 września).
Dwa razy w roku zarząd zwołuje zebrania ogólne w celu podsumowania swojej działalności.
Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej, Dyrekcji wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły dotyczących praw i obowiązków ucznia, a w szczególności:
organizacji życia szkolnego umożliwiającego rozwijanie własnych zainteresowań ucznia,
organizowanie imprez kulturalnych, sportowych oraz rozrywkowych zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu w głosowaniu tajnym,
prowadzenie działalności mającej na celu utworzenie budżetu samorządu szkolnego (organizowanie imprez pozaszkolnych, kiermaszy, dyskotek itp.),
przewodniczącemu lub zastępcy czynnego uczestnictwa w części Rady Pedagogicznej dotyczącej zachowania uczniów,
wydawanie gazetki szkolnej.
Samorząd przestrzega określonych obowiązków:
nie może działać na własną rękę lecz w porozumieniu z nauczycielem lub dyrektorem szkoły,
powinien czynnie i rozważnie włączyć się w życie szkoły,
działalność ucznia w samorządzie nie powinna wpływać na obniżenie jego efektów w nauce, a uczeń powinien być wzorem do naśladowania dla innych (dobre wyniki w nauce, wysoka kultura osobista)
Zarząd:
Przewodniczący -
Zastępca -
Skarbnik -
Sekretarz - Strzelcowizna dn. 15. 11. 2003 r.
REGULAMIN KOMITETU RODZICIELSKIEGO
W szkole działa rada rodziców przyjmująca nazwę Komitet Rodzicielski.
Komitet Rodzicielski stanowi reprezentację rodziców wszystkich uczniów i dzieci z oddziału przedszkolnego tej szkoły.
Podstawową komórką Komitetu jest klasowa rada rodziców.
Klasowa Rada Rodziców jest wybierana na ogólnym zebraniu rodziców danej klasy w głosowaniu jawnym.
W skład Klasowej Rady Rodziców wchodzą 3 osoby.
Klasowa Rada Rodziców współpracuje z wychowawcą.
Przewodniczący rady klasowej wchodzi w skład Komitetu Rodzicielskiego.
Rada Klasowa Rodziców współpracuje z wychowawcą.
Komitet tworzą przedstawiciele rad klasowych i osoby powołane na ogólnoszkolnym zebraniu rodziców.
Komitet na pierwszym zebraniu dokonuje wyboru prezydium (głosowanie jawne):
przewodniczący
zastępca
sekretarz
skarbnik
Kadencja Komitetu trwa dwa lata. Po raku uzupełnia się skład Komitetu.
Ogólnoszkole zebranie rodziców może odwołać członka Komitetu z pełnionej funkcji albo rozwiązać skład i uchwalić nowe wybory, jeśli członek komitetu lub większość składu nie pracuje, czy też jego praca jest niezgodna z prawem i przynosi szkody.
Ogólnoszkolne zebranie rodziców może powołać Komisję Rewizyjną w składzie 3 osób (głosowanie jawne).
Zebrania komitetu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż 3 razy w roku szkolnym.
Uchwały podejmowane są większością głosów.
Zadaniem Komitetu jest wspieranie działalności szkoły w realizowaniu spraw gospodarczych, finansowych i wychowawczych.
Komitet Rodzicielski może występować do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora szkoły i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
Komitet może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Fundusz Komitetu może być wydatkowany na wspieranie własnej działalności komitetu i na rzecz szkoły oraz uczniów np.: nagrody dla uczniów, dożywianie, zakup sprzętu i pomocy, dotacje do imprez i uroczystości szkolnych itp.
Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada skarbnik i przewodniczący.
Wydatki komitetu musza być udokumentowane.
Członkowie komitetu pełnią funkcje społecznie.
Regulamin uchwalono dnia 17. 11. 2003 r.
Prezydium K R
1.
2.
3.
4.
Spis treści
I Informacje ogólne
II Cele i zadania szkoły
III Organy szkoły
IV Organizacja szkoły
V Nauczyciele i inni pracownicy
VI Uczniowie szkoły
VII Wewnątrzszkolny system oceniania
VIII Postanowienia końcowe
Podstawa prawna
Załączniki:
Regulamin Rady Pedagogicznej
Regulamin Samorządu Uczniowskiego
Regulamin Rady Rodziców ( Komitetu Rodzicielskiego)
2
38
Metryka strony