Statut Związku
Załącznik do uchwały Nr III/27/03
Rady Gminy Płaska z dnia 27 marca 2003 w sprawie przystąpienia gminy Płaska do Związku Komunalnego „Biebrza”
Statut
Związku komunalnego “biebrza”
wpisany do Rejestru związków międzygminnych pod pozycją 231 z datą 22 listopada 2001 r.
I. postanowienia ogólne
Niniejszy statut reguluje działalność związku międzygminnego zorganizowanego pod nazwą "Związek Komunalny Biebrza"
1.Członkami założycielami związku są następujące gminy: Dąbrowa Białostocka, Goniądz, Jaświły, Lipsk, Mońki, Nowy Dwór, Suchowola, Sztabin, Trzcianne.
Członkami Związku mogą być również gminy przyjęte do Związku w czasie jego trwania.
Siedzibą Związku jest miasto Suchowola, Plac Kościuszki 5; 16-150 Suchowola. tel. 085 7229400.
Związek tworzy się na czas nieokreślony.
1. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu z dniem ogłoszenia statutu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 1996r. Nr 13. póz. 74 z póz. zm.) oraz niniejszego statutu.
Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własny rachunek.
II. zadania związku
1.Do zakresu działania Związku należy:
podjęcie i kontynuowanie działań w zakresie ochrony środowiska na terenie gmin wchodzących w skład Związku;
realizacja zadań mających na celu zatrzymanie, a następnie odwrócenie niekorzystnych zmian zachodzących w środowisku naturalnym Dorzecza Biebrzy;
prowadzenie studiów i badań w zakresie racjonalizacji korzystania ze środowiska;
realizacja programu rozwoju i promocji turystyki i agroturystyki wraz z obiektami infrastruktury towarzyszącej na terenie gmin tworzących Związek;
inicjowanie współpracy międzyregionalnej i zagranicznej ze szczególnym uwzględnieniem współpracy przygranicznej;
opracowywanie programów przedsięwzięć gospodarczych.
1.Członkowie Związku przekazują na rzecz Związku środki pieniężne w wysokości ustalanej przez Zgromadzenie Związku.
Członkowie Związku pierwszą składkę wpłacają w ciągu pierwszego miesiąca od daty ogłoszenia Statutu Związku, następne do 31 marca każdego roku budżetowego.
Wniesione środki stanowią dochód Związku.
III. organy związku, ich struktura, zakres i tryb działania.
Organami Związku są:
Zgromadzenie Związku zwane dalej Zgromadzeniem, które jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku;
Zarząd Związku zwany dalej Zarządem, który jest organem wykonawczym Związku.
1.W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie, burmistrzowie oraz przewodniczący rad gmin uczestniczących w Związku oraz dodatkowo po jednym przedstawicielu z każdej gminy wybieranych przez rady gmin.
Można być przedstawicielem tylko jednej gminy.
Każdy przedstawiciel ma na Zgromadzeniu jeden głos.
l. Zgromadzenie stanowi o wszystkich sprawach Związku nie zastrzeżonych do właściwości Zarządu, a w szczególności:
zatwierdza kierunki działania Związku;
uchwala budżet Związku i przyjmuje sprawozdania z jego wykonania;
rozpatruje sprawozdania z działalności Zarządu i udziela Zarządowi absolutorium;
decyduje w sprawach tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz urządzeń Związku;
dokonuje wyboru i odwoływania przewodniczącego i pozostałych członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej;
powołuje i odwołuje Skarbnika Związku;
decyduje o sprawach majątkowych Związku, przekraczających zakres zwykłego zarządu.
decyduje o przyjmowaniu i wykreślaniu członków Związku.
1.Kadencja Zgromadzenia kończy się z upływem kadencji rad gmin.
Przedstawiciel członka Związku pełni swoją funkcję mimo upływu kadencji, utraty mandatu lub odwołania - aż do wyboru w jego miejsce innej osoby.
Przedstawiciel członka Związku traci swoje funkcje w Zgromadzeniu z chwilą wystąpienia lub usunięcia członka ze Związku.
Zgromadzenie wybiera ze swego grona przewodniczącego i jego zastępców.
1.Posiedzenia Zgromadzenia zwołuje przewodniczący a w razie nieobecności jego zastępca.
Zwyczajne posiedzenie Zgromadzenia są zwoływane co najmniej 2 razy w roku. Posiedzenie nadzwyczajne może być zwoływane na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 przedstawicieli Zgromadzenia.
O zwołaniu posiedzenia przedstawiciele powinni być powiadomieni pisemnie co najmniej na 10 dni przed rozpoczęciem obrad. Jednocześnie powinni otrzymać projekt porządku obrad i niezbędne materiały.
Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane. Protokół winien być odczytany i przyjęty przez Zgromadzenie na następnym posiedzeniu.
Pierwszą sesję Zgromadzenia zwołuje Burmistrz Suchowoli.
Obrady Zgromadzenia są jawne chyba, że ustawy stanowią inaczej.
Uchwały Zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
1. W ciągu 7 dni od podjęcia uchwały przez Zgromadzenie jego członek może wnieść pisemny sprzeciw.
Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga rozpatrzenia sprawy w terminie 14 dni.
Do uchwały podjętej ponownie - sprzeciw nie przysługuje.
1. Zarząd składa się z 7 osób - przedstawicieli gmin, członków Związku, w tym przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego Zarządu
Członkowie Zarządu wybierani są na okres trwania kadencji Zgromadzenia bezwzględną większość głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
Odwołanie przewodniczącego Zarządu jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na kwartał.
Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 4 członków.
l. Do kompetencji Zarządu należy wykonywanie zadań Związku a w szczególności:
przygotowanie projektów uchwał Zgromadzenia;
opracowanie projektu budżetu Związku;
wykonywanie budżetu oraz składanie sprawozdań z jego wykonania;
zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Związku;
nadzór nad działalnością zakładów i urządzeń Związku;
zarządzanie i gospodarowanie majątkiem Związku;
wykonywanie czynności nie zastrzeżonych dla Zgromadzenia Związku.
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Związku.
Organizację biura określa regulamin zatwierdzony przez Zgromadzenie.
1. Przewodniczący Zarządu:
kieruje pracą Zarządu i jego biura;
reprezentuje Związek na zewnątrz.
1.Zgromadzenie powołuje Komisję Rewizyjną zwaną dalej Komisją.
Komisja Rewizyjna składa się z 7 osób - wybieranych i odwoływanych przez Zgromadzenie na wniosek właściwych rad - członków Związku.
W skład Komisji nie mogą wchodzić członkowie Zarządu i Przewodniczący Zgromadzenia oraz osoby spoza Zgromadzenia.
Komisja ze swego składu wybiera przewodniczącego.
l. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
kontrola działalności Zarządu oraz jednostek organizacyjnych Związku;
opiniowanie wykonania budżetu Związku;
występowanie z wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nie udzielania absolutorium Zarządowi;
wykonywanie innych zadań zleconych przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.
Zgromadzenie może powołać inne komisje do realizacji określonych zadań.
IV majątek i gospodarka związku.
Majątek Związku składa się:
ze składek członkowskich;
z majątku nabytego z własnych środków uzyskanych w toku działalności Związku.
Majątek Związku jest odrębny od majątku członków Związku.
1.Związek międzygminny prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o budżet uchwalony zgodnie z obowiązującą ustawą o finansach publicznych wraz z aktami wykonawczymi do tej ustawy.
Budżet jest uchwalony na okres roku kalendarzowego.
Za prowadzenie księgowości Związku odpowiedzialny jest Skarbnik Związku, który jest głównym księgowym budżetu.
Dochodami Związku są:
wpływy z majątku Związku;
wpływy z działalności Związku;
wpływy ze składek członkowskich;
dotacje, darowizny, zapisy i inne źródła.
1. Urządzenia i obiekty Związku służą do realizacji zadań statutowych Związku i są równo dostępne dla wszystkich członków Związku.
Po zaspokojeniu potrzeb członków Związku obiekty i urządzenia Związku mogą być wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług na rzecz innych podmiotów.
Związek nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
1. Nadwyżka budżetowa powstała w wyniku działalności Związku nie podlega podziałowi między członków Związku.
Niedobory budżetowe będą pokrywane z nadwyżek lat następnych.
W przypadku działalności dotowanej, gminy - członkowie Związku wnoszą dotacje na zasadach określonych przez Zgromadzenie.
Powstałe straty Związku są pokrywane przez członków Związku proporcjonalnie do wpływów ze składek członkowskich.
1. Oświadczenie woli w imieniu Związku w zakresie zarządu jego mieniem składają dwaj członkowie Zarządu. W pozostałym zakresie mają zastosowanie przepisy dotyczące mienia gminy.
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata głównego księgowego budżetu.
1. Związek odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości posiadanego majątku.
Związek nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązanie innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Związku.
Majątek Związku po jego rozwiązaniu podlega podziałowi wśród członków proporcjonalnie do ich udziału.
V zmiany w składzie i rozwiązanie związku
1. O przyjęciu nowego członka decyduje Zgromadzenie po uprzednim uzgodnieniu warunków przyjęcia.
Przyjęcie nowego członka następuje po podjęciu przez radę zainteresowanej gminy uchwały o przystąpieniu do Związku i przyjęciu jego statutu.
Wystąpienie członka ze Związku następuje w wyniku uchwały rady gminy - członka Związku z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.
Rozliczenia majątkowe przystępujących i występujących członków Związku dokonywane będą na podstawie bilansu sporządzonego na dzień przystąpienia lub wystąpienia członków Związku.
Nieruchomości oraz inne niepodzielne składniki majątkowe przechowywane przez jego członków nie podlegają zwrotowi w wypadku wystąpienia członka ze Związku - jeżeli Związek nie mógłby bez nich wykonywać swoich zadań statutowych na rzecz pozostałych członków Związku. W wyżej wymienionym przypadku następuje finansowe rozliczenie wkładu członka.
Likwidacja Związku może nastąpić w drodze uchwały Zgromadzenia Związku poprzedzonej podjęciem zgodnych uchwał zainteresowanych Rad Gmin - członków Związku.
W wyniku likwidacji Związku jego majątek, po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli przechodzi na rzecz byłych członków Związku proporcjonalnie do ich udziałów.
Likwidację Związku przeprowadza likwidator wyznaczony przez Zgromadzenie.
Zmiany Statutu następują w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
Przewodniczący Rady Gminy
2. W celu realizacji zadań Związku może on tworzyć wewnętrzne jednostki oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. W pozostałych sprawach do Zgromadzenia Związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy.
2. W pozostałych sprawach do Zarządu Związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zarządu gminy.
2. W pozostałych sprawach do Przewodniczącego Zarządu i jego zastępcy stosuje się przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
2. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb.
3. Uchwały Komisji podejmowane są zwykłą większością głosów.
Sudnik Waldemar
Metryka strony