Statut Jednostki OSP
Ochotnicza Straż Pożarna
w Mołowistem
STATUT
OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Mołowistem
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA w
Mołowistem zwana dalej OSP.
§ 2
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - prawo o
stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, a
także niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą OSP jest miejscowość Mołowiste.
§ 4
Terenem działania OSP jest miejscowość (zakład pracy) będąca jej siedzibą oraz
miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej.
§ 5
Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną.
§ 6
Ochotnicza Straż Pożarna jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych
Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 7
Ochotnicza Straż Pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła,
mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej według wzorów określonych w
odrębnych przepisach.
§ 8
Działalność ochotniczej straży pożarnej opiera się na pracy społecznej jej członków. Do
prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 9
Celem Ochotniczej Straży Pożarnej jest:
Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami.
Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.
Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.
Rozwijanie wśród członków ochotniczej straży pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno - oświatowej i rozrywkowej.
Uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich.
Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
§ 10
Zadania i cele wymienione w § 9. Ochotnicza Straż Pożarna realizuje przez:
Organizowanie zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej.
Organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych.
Przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej.
Prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP.
Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych.
Organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno - wychowawczej i kulturalno - oświatowej.
Organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną.
Prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.
Rozdział III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11
Członkami OSP mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności
prawnych i nie pozbawione praw publicznych, małoletni za zgodą przedstawicieli
ustawowych i osoby prawne z wyjątkiem osób wymienionych w art. 44 ustawy z dnia
7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.Nr 20, poz. 104 wraz z
późniejszymi zmianami).
§ 12
Przyjęcie w poczet członków następuje na podstawie uchwały zarządu OSP po złożeniu
przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji.
§ 13
Członkowie OSP dzielą się na:
Członków czynnych.
Członków młodzieżowych drużyn pożarniczych.
Wspierających.
Honorowych.
§ 14
Członkiem czynnym może być osoba, która aktywnie uczestniczy w wykonywaniu
postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i złożyła przyrzeczenie następującej
treści: „W pełni świadom obowiązków strażaka-ochotnika uroczyście przyrzekam
czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być
zdyscyplinowanym członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej, dbałym o jej godność,
ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia”.
§ 15
1. Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła
12 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła przyrzeczenie.
Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku 16-18 lat mogą być wybierani do władz OSP.
Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być środowiskowe oraz tworzone w szkołach i placówkach wychowawczych oraz miejscu zamieszkania.
Zasady organizacji MDP określa regulamin organizacyjny MDP zatwierdzony przez Zarząd Główny Związku.
§ 16
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna współdziałająca w
rozwoju OSP, wspomagająca finansowo bądź w innej formie jej działalność. Członek
wspierający - osoba fizyczna, a w przypadku osoby prawnej jej przedstawiciel ma
prawo:
Uczestniczyć w walnym zebraniu członków OSP i być wybieranym do władz OSP.
Korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
§ 17
Członkiem honorowym może zostać członek OSP szczególnie zasłużony dla ochrony
przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zgromadzenie.
Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
§ 18
Członkowie czynni i honorowi mają prawo:
Wybierać i być wybierani do władz OSP.
Uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu.
Wysuwania postulatów i wniosków wobec władz OSP.
Korzystania w urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
Używać munduru i odznak.
§ 19
Do obowiązków członka czynnego należy:
Aktywnie uczestniczyć w działalności OSP.
Przestrzegać postanowień niniejszego statutu jak tez regulaminów i uchwał władz OSP.
Podnosić poziom wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym.
Dbać o mienie OSP.
Regularnie opłacać składki członkowskie.
§ 20
Zarząd OSP spośród członków czynnych tworzy jednostkę operacyjno-techniczną.
§ 21
Członkostwo ustaje na skutek:
Dobrowolnego wystąpienia z OSP.
Wykluczenia przez władze OSP z powodu prowadzenia działalności sprzecznej z postanowieniami niniejszego statutu.
Skreślenia z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający 1 rok.
Likwidacji OSP.
Śmierci.
Likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym.
§ 22
Wykluczenie następuje na podstawie uchwały zarządu OSP. Od uchwały przysługuje
prawo wniesienia odwołania do walnego zebrania w terminie 14 dni od dnia
powiadomienia o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania osoba ta nie korzysta z
praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych w § 18 i 19 niniejszego statutu.
§ 23
W przypadkach szczególnych wykluczenie może nastąpić na mocy uchwały zarządu
OSP zatwierdzonej przez walne zebranie.
§ 24
Osoba skreślona z listy członków zobowiązana jest zwrócić powierzone jej przedmioty
i umundurowanie będące w dyspozycji OSP.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
§ 25
Władzami OSP są:
Walne zebranie.
Zarząd.
Komisja rewizyjna.
A. WALNE ZEBRANIE
§ 26
Walne zebranie jest najwyższą władzą OSP. Walne zebranie może być zwyczajne lub
nadzwyczajne. Walne zebranie wybiera spośród siebie od 5 do 9 członków zarządu, 3
członków komisji rewizyjnej oraz delegatów na zjazd gminny. W składzie większość
muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
§ 27
Do kompetencji walnego zebrania należy:
Podejmowanie uchwał o zmianach i rozwiązywaniu OSP.
Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej z ich działalności.
Uchwalanie rocznego planu działalności i budżetu OSP.
Ustalanie wysokości składki członkowskiej oraz podejmowanie decyzji o jej zmianie.
Podejmowanie uchwał w sprawie udzielania absolutorium dla ustępującego zarządu na wniosek komisji rewizyjnej.
Rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP.
Podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP.
Podejmowanie uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążeniu, a także o nabyciu i zdobyciu środków trwałych.
Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zapisów i darowizn.
Wybieranie i delegowanie członka OSP w skład władz Związku OSP RP.
§ 28
Przebieg walnego zebrania oraz podjęcie na nim uchwały wpisuje się do księgi
protokołów.
§ 29
Zwyczajne walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest raz na 5 lat, a
sprawozdawcze raz na rok.
§ 30
Zwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd, który zawiadamia członków o
terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
§ 31
Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd OSP:
Z własnej inicjatywy.
Na żądanie komisji rewizyjnej OSP.
Na żądanie 1/2 liczby członków OSP.
Na żądanie Związku OSP Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 32
Nadzwyczajne walne zebranie OSP zwoływane jest przez zarząd w terminie 21 dni od
dnia podjęcia uchwały lub otrzymania żądania.
§ 33
Do ważności uchwał walnego zebrania konieczna jest obecność co najmniej 1/2 ogólnej
liczby członków czynnych. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykłą większością
głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Uchwały
w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz zmiany statutu i rozwiązania OSP są
podejmowane większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby
członków.
§ 34
W razie nie odbycia się walnego zebrania w pierwszym terminie z powodu braku
wymaganej liczby członków, zarząd jest zobowiązany przed upływem 14 dni zwołać
ponownie walne zebranie według tego samego porządku obrad. Walne zebranie zwołane
w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych członków z
wyjątkiem uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP i
zmian w statucie.
§ 35
Wybory do władz OSP odbywają się w głosowaniu jawnym lub tajnym.
B. ZARZĄD
§ 36
1. Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika straży, dwóch wiceprezesów,
sekretarza, skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę
naczelnika straży. Naczelnik straży sprawuje funkcję wiceprezesa.
Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
§ 37
Do zadań zarządu należy:
Reprezentowanie interesów OSP.
Realizowanie uchwał i wytycznych walnego zebrania.
Zwoływanie walnego zebrania.
Niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o zmianie statutu.
Informowanie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o swoim składzie, o miejscu zamieszkania członków, także o adresie siedziby OSP najpóźniej w ciągu miesiąca od momentu wyboru lub wprowadzeniu zmian.
Udzielanie wyjaśnień organowi nadzorującemu oraz udostępnianie do przejrzenia w lokalu OSP dokumentów związanych z jej działalnością.
Opracowywanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania walnemu zebraniu.
Zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych.
Przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP.
Przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak.
Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych.
Dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań.
Rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP.
Wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu, a nie przypisanych kompetencjom walnego zebrania.
§ 38
Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje całokształtem prac zarządu.
§ 39
Posiedzenia Zarządu odbywają się według potrzeb, jednak co najmniej raz w kwartale i
są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać
przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 40
Do ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków
zarządu. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów. W razie równej
liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 41
Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisują w imieniu OSP
prezes lub wiceprezes i skarbnik.
§ 42
Naczelnik straży kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie
rozkazów i poleceń.
Do naczelnika straży należy:
Wnioskować do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonywania zadań operacyjno-technicznych.
Organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP.
Czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP.
Kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą.
Kierowanie OSP w przeprowadzonych akcjach ratowniczo-gaśniczych.
Dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji.
Opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony ppoż. Miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 43
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik
straży może stosować następujące wyróżnienia:
Pochwałę ustną.
Pochwałę w rozkazie naczelnika straży.
Wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody.
Sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 44
Za niewłaściwe wykonywanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP
naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
Upomnienie ustne.
Nagana w rozkazie naczelnika straży.
Wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
C. KOMISJA REWIZYJNA
§ 45
Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
Przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich.
Składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP.
Przedstawienie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności.
Wnioskowanie o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.
§ 46
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 47
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem
doradczym.
§ 48
Komisja rewizyjna może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nie przekraczającej
1/3 ustalonego składu. Zmiany te muszą być zatwierdzone na najbliższym walnym
zebraniu.
Rozdział V
MAJĄTEK I FUNDUSZE OSP
§ 49
Majątek i fundusze OSP powstają z:
Składek członkowskich.
Dotacji, darowizn, spadków i zapisów.
Dochodów z majątku i imprez.
Ofiarności publicznej.
Wpływów z działalności gospodarczej.
§ 50
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w
odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP
służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału miedzy
członków OSP.
Rozdział VI
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 51
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie OSP większością 2/3 głosów
przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
§ 52
Wniosek o rozwiązanie OSP względnie zmianę statutu może składać zarząd OSP z
własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej 1/2 ogólnej liczby
członków.
§ 53
Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być
rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z
porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 54
W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3
osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania komisję likwidacyjną
ustala organ rejestrowy.
§ 55
Pozostały po rozwiązaniu majątek stanowiący własność OSP przechodzi na własność
Związku OSP RP. Natomiast sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością
komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.
Metryka strony