Zarządzenie Nr 169/09

GGSSS SGS

  • Z A R Z Ą D Z E N I E NR 169/09

  • W Ó J T A G M I N Y PŁASKA

  • Z DNIA 27 LUTEGO 2009 R.

    • w sprawie zasad rachunkowości zadań finansowanych z wykorzystaniem środków pomocowych w jednostkach organizacyjnych gminy Płaska.

      • Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości1) (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324, Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546, Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 157, poz. 1119, Nr 184, poz. 1539, Nr 267, poz. 2252, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, Nr 208, poz. 1540, z 2008 r. Nr 63, poz. 393, Nr 144, poz. 900, Nr 171, poz. 1056, Nr 214, poz. 1343) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020, z 2008 r. Nr 72, poz. 422) zarządza się, co następuje:

        1. Wprowadza się, zasady rachunkowości w zakresie zadań finansowanych z wykorzystaniem środków pomocowych realizowanych przez jednostki organizacyjne gminy Płaska - jednostki budżetowe wraz z procedurą kontroli finansowej Projektu - co stanowi Załącznik do niniejszego zarządzenia.

        2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od zaistnienia pierwszego zdarzenia gospodarczego dotyczącego Projektu.

        • Wójt Gminy

        • Wiesław Gołaszewski

        Załącznik do Zarządzenia

        Nr 169/09 Wójta Gminy Płaska

        z dnia 27 lutego 2009 r.

        • zasady rachunkowości zadań finansowanych z wykorzystaniem środków pomocowych realizowanych przez jednostki organizacyjne gminy Płaska - jednostki buetowe w organiE gminy.

                1. Rachunkowość w zakresie zadań finansowych z udziałem środków pomocowych prowadzona jest na podstawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy oraz jednostki budżetowej gminy Płaska oraz zasad określonych zarządzeniami w sprawie zasad rachunkowości, obiegu dokumentów księgowych i procedur kontroli.

                2. Realizacja zadania może nastąpić przed podpisaniem umowy o dofinansowaniu zadania, po uzyskaniu pozytywnej informacji - zawiadomienia o wyborze projektu przez jednostkę wdrażającą programy.

                3. Beneficjentem docelowym środków finansowych z pomocy finansowej Unii Europejskiej oraz innych środków pomocowych są jednostki organizacyjne gminy.

                4. W planach finansowych jednostek organizacyjnych gminy winny być ujęte wydatki na realizację zadania.

                5. Jeśli umowy bądź inne przepisy wymagają wyodrębnienia do realizacji projektu rachunku bankowego, to rachunek funkcjonuje w jednostce realizującej zadanie (w miejscu powstania kosztów) oraz na oddzielnym rachunku budżetu gminy.

                6. Ewidencja księgowa projektu prowadzona jest w sposób umożliwiający identyfikację zadania (klasyfikacja budżetowa oraz kody literowe).

                7. Realizacja wydatków następuje zgodnie ze złożonymi projektami, podpisanymi umowami i harmonogramami, na podstawie prawidłowo wystawionych, opisanych i zatwierdzonych dokumentów finansowo- księgowych.

                8. Do prowadzenia ewidencji zadań realizowanych z wykorzystaniem funduszy pomocowych w organie gminy korzysta się z następujacych bilansowych kont syntetycznych:

          137 - ,,Rachunki środków funduszy pomocowych”,

          228 - ,,Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych”,

          227 - ,,Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych”,

          907 - ,,Dochody z funduszy pomocowych” (środki zewnętrzne - wpływ dotacji rozwojowej),

          907 - ,,Dochody budżetu”(wpływ dochodów własnych)”,

          908 - ,,Wydatki z funduszy pomocowych”,

          960 - ,,Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu”,

          961 - ,,Niedobór lub nadwyżka budżetu”,

          967 - ,,Fundusz pomocowe”.

                          • Przykładowe zapisy ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych:

          a) wpływ dotacji (transzy) rozwojowej na rachunek bankowy budżetu gminy:

          Wn konto 137-…, Ma konto 907 -…,

          b) przelew środków z budżetu na wydatki związane z realizacją projektu na wyodrębniony rachunek bankowy jednostki realizującej projekt (środki własne):

          Wn konto 228- …, Ma konto 137-…,

          c) wydatki jednostki budżetowej - środków pomocowych według sprawozdania jednostki budżetowej w tym wydatków z projektu - Rb-28s:

          Wn konto 908 …, Ma konto 228…

          d) przekazanie środków własnych do jednostki realizującej projekt ze środków pomocowych:

          Wn konto 223…, Ma konto 133...,

          e) wydatki jednostki budżetowej - środki własne według sprawozdania Rb-28s:

          Wn konto 902.., Ma konto 223..,

          f) wpływ środków z tytułu odsetek bankowych na rachunku budżetu gminy, zgodnie z zawartą umową:

          Wn konto 137…, Ma konto 227…,

          g) przekazanie odsetek na rachunek Instytucji Zarządzającej:

          Wn konto 227…, Ma konto 137…, lub

          h) przeksięgowanie odsetek bankowych na dochody własne r/ku budżetu gminy:

          Wn konto 227…, Ma konto 901…

                          • Przykładowe zapisy ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych w jednostce budżetowej:

          a) wpływ zaliczki dotacji rozwojowej z organu na konto jednostki:

          Wn konto 137…, Ma konto 228 …,

          b) faktury za wykonane zadania niezależnie od źródła finansowania:

          Wn konto 400 według kosztów rodzajowych oraz § z końcówką… -8,…9 …, Ma konto 201 …,

          c) zapłata wykonawcy zadania ze środków pomocowych:
          Wn konto 201…, Ma konto 137 …,

          d) przeksięgowanie zrealizowanych wydatków pomocowych na podstawie sprawozdania Rb - 28s:

          Wn konto 228 …, Ma konto 800 …,

          e) wpływ środków budżetowych na finansowanie udziału własnego:
          Wn konto 130 …, Ma konto 223 …,

          f) faktury za wykonane zadania niezależnie od źródeł finansowania:
          Wn konto 400 według kosztów rodzajowych oraz § z końcówką… -8,…9 …, …, Ma konto 201 …,

          g) zapłata wykonawcy za wystawioną fakturę ze środków własnych:
          Wn konto 201 …, Ma konto 130 …,

          h) przeksięgowanie zrealizowanych wydatków budżetowych na podstawie sprawozdania Rb - 28s:

          Wn konto 223 …, Ma konto 800 …,

          i) wpływ odsetek bankowych od zgromadzonych środków (dotacji rozwojowej) na rachunku bankowym projektu:

          Wn konto 137…, Ma konto 227….,

          j) odsetki bankowe od dotacji rozwojowej przekazane do budżetu gminy przez jednostkę realizującą projekt:

          Wn konto 227…, Ma konto 137……

                          • Przeksgowanie rocznych wydatków i dochodów projektu:

          a) wydatki projektu zrealizowane ze środków funduszy pomocowych i środków własnych:

          Wn konto 967.., Ma konto 908…,

          b) dochody pochodzące z funduszy europejskich:

          Wn konto 907, Ma konto 967,

          c) dochody zrealizowane ze środków własnych:

          Wn konto 901.., Ma konto 961,

          d) przeksięgowanie w roku następnym pod datą zatwierdzenia bilansu:

          Wn konto 960, Ma konto 961.

                  1. W jednostce organizacyjnej gminy realizującej projekt prowadzi się wyodrębnioną ewidencję księgową w zakresie realizacji zadania poprzez:

                    1. założenie dziennika częściowego o nazwie zadania projektu, w programie finansowo-księgowym, który dana jednostka organizacyjna posiada;

                    2. kont syntetycznych księgi głównej;

                    3. kont analitycznych;

                    4. sporządzenie zestawienia obrotów i sald kont syntetycznych oraz zestawienie salda analitycznych.

                  2. Podstawą ewidencji zdarzeń gospodarczych są dowody księgowe - oryginały.

                  3. W ewidencji jednostki w księdze głównej (dla zachowania ciągłości) zdarzenia gospodarcze związane z realizacją projektu będą nanoszone chronologicznie na podstawie kserokopii dokumentów potwierdzonych za zgodność z oryginałem.

                  4. Oryginały dokumentów związanych z realizacją projektu będą przechowywane w oddzielnych segregatorach przez okres, zgodnie z zawartą umową.

                  5. Zasilanie wyodrębnionego rachunku bankowego dla projektu będzie następowało w miarę potrzeb.

                  6. Do prowadzenia ewidencji realizacji zadań z wykorzystaniem środków pomocowych w jednostce organizacyjnej - jednostce budżetowej korzysta się z bilansowych i pozabilansowych kont syntetycznych zgodnie z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.

                  7. Kierownik (dyrektor) jednostki organizacyjnej wprowadzi politykę rachunkowości dla danego projektu.

                  8. Procedury dokonywania płatności za wykonane w ramach umów zadania obejmują następujące czynności:

                    1. rejestracja wpływu faktur, rachunków wraz z obowiązującą dokumentacją;

                    2. kontrola merytoryczna dowodów finansowych przez kierownika Projektu, polegająca na sprawdzeniu, czy dane zawarte w dowodach finansowych są zgodne z umowami z instytucją udzielającą dotacji, wykonawcą zadania, harmonogramem rzeczowo-finansowym. Dowodem prawidłowości w tym zakresie jest potwierdzenie dokumentów księgowych pod względem merytorycznym oraz opisanie faktur zgodnie z wymaganiami instytucji udzielającej dotację,

                    3. kontrola formalna oraz rachunkowa dokumentu, polegająca na sprawdzeniu, czy dokument zawiera wszystkie wymagane elementy zgodnie z ustawą o podatku VAT, czy nie zawiera błędów rachunkowych - dokonywana przez księgowego projektu;

                    4. wystawienie dyspozycji przelewów dla dowodów nie zawierających błędów;

                    5. zatwierdzenie dowodów księgowych do wypłaty przez księgowego projektu oraz kierownika (dyrektora jednostki);

                    6. prawidłowo opisane dowody księgowe oraz wyciągi bankowe podlegają dekretacji, zgodnie z przyjętymi zasadami księgowania projektów z udziałem finansowym funduszy pomocowych;

                    7. wszystkie dokumenty finansowe dotyczące projektów przechowywane są w odrębnych segregatorach, przez okres wskazany w umowie o dofinansowanie projektu.

          5

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Płaska

Wytwarzający/odpowiadający: Wójt Gminy Płaska

Wprowadzający: Wójt Gminy Płaska

Data modyfikacji: 2009-04-20

Opublikował: Maciej Zdancewicz

Data publikacji: 2009-04-20