ZARZĄDZENIE NR 243/06
Z A R Z Ą D Z E N I E NR 243/06
WÓJTA GMINY PŁASKA
24 lipca 2006 r.
w sprawie naboru na stanowiska urzędnicze w Urzędzie Gminy Płaska.
Na podstawie art. 3a ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z 2002 r. Nr 113, poz.984, Nr 214, poz. 1806, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 23, poz. 192, Nr 122, poz. 1020, z 2006 r. Nr 79, poz. 549) zarządza się, co następuje:
Wprowadzam „System zatrudniania pracowników na stanowiska urzędnicze w Urzędzie Gminy w Płaska” w brzmieniu stanowiącym Załącznik do niniejszego zarządzenia.
Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Zarządzenia Wójta Gminy Płaska Nr 242/06 z dnia 24 lipca 2006 r.
REGULAMIN NABORU NA WOLNE STANOWISKA URZĘDNICZE
W URZĘDZIE GMINY Płaska
I. Postanowienia ogólne
System określa szczegółowe procedury związane z zatrudnieniem w Urzędzie Gminy pracowników, o których mowa w art. 2 pkt 2 i 4 ustawy o pracownikach samorządowych.
Zatrudnianie pracowników jest kluczowym elementem strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w Urzędzie. Opiera się na zasadach: jawności, otwartości i konkurencyjności.
System zapewnia zatrudnienie pracowników na określone stanowiska pracy w Urzędzie o odpowiednich kwalifikacjach, predyspozycjach, zapewniających prawidłowe wypełnianie zadań Urzędu oraz realizacje osobistych planów i ambicji zawodowych.
Przez zatrudnienie pracowników w znaczeniu Systemu rozumie się przeprowadzenie procedury naboru na wolne stanowiska pracy, zwane dalej stanowiskiem urzędniczym, o określonych kwalifikacjach potencjalnego kandydata (profil osobowościowy) z wymogami stawianymi na danym stanowisku pracy (profil zawodowy).
Zatrudnienie, o którym mowa w § 1 następuje na podstawie umowy o pracę.
Pracownikiem samorządowym może być osoba, która spełnia warunki określone w art. 3 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. u. z 2001 roku Nr 142 poz.1593 z późn. zm.).
Stosowanie niniejszego Regulaminu nie obejmuje:
stanowisk obsadzanych na podstawie wyboru i powołania;
stanowisk pomocniczych i obsługi;
pracowników, których status określają inne przepisy niż ustawa o pracownikach samorządowych;
pracowników zatrudnianych na zastępstwo (dotyczy to zastępstw chorobowych, macierzyńskich);
pracowników zatrudnianych w wyniku awansu zawodowego lub przesunięcia wewnętrznego,
warunkiem uzyskania awansu jest otrzymanie bardzo dobrej opinii o dotychczasowej pracy, posiadanie niezbędnych kwalifikacji oraz spełnienie formalnych wymogów charakterystycznych dla danego stanowiska pracy,
o zmianę stanowiska urzędniczego wnioskuje Sekretarz Gminy lub Skarbnik Gminy w formie pisemnej z podaniem uzasadnienia,
awansowanie pracowników lub przesunięcie wewnętrzne na inne stanowisko odbywa się po spełnieniu wymagań określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 146 poz. 1223).
II. Podjęcie decyzji o rozpoczęciu procedury rekrutacyjnej na wolne stanowisko urzędnicze
1. Proces zatrudnienia pracowników powinien być zawsze określeniem przyszłych potrzeb urzędu wynikających z prognozy jego funkcjonowania.
Podstawowymi desygnatami w zakresie planowania zatrudnienia w urzędzie są:
planowane zmiany w strukturze organizacyjnej urzędu i związane z tym
tworzenie nowych stanowisk pracy,zmiana przepisów prawnych nakładająca na urząd nowe kompetencje i zadania,
planowane fluktuacje (przejście na emeryturę i inne).
1. Decyzję o rozpoczęciu procedury rekrutacyjnej podejmuje Wójt, w oparciu o wniosek przekazany przez Sekretarza lub Skarbnika Gminy o wakującym stanowisku urzędniczym w Urzędzie Gminy.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien być przekazany co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem, pozwalającym na uniknięcie zakłóceń w funkcjonowaniu danej komórki organizacyjnej według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Sekretarz lub Skarbnik Gminy zobligowany jest do przedłożenia wraz z wnioskiem do akceptacji Wójta opis stanowiska na wakujące miejsce pracy wraz z analizą skutków finansowych oraz zakres czynności. Wzór formularza opisu stanowiska stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu.
Opis stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 3 zawiera:
dokładne określenie celów i zadań wykonywanych na danym stanowisku pracy oraz wynikających z tego tytułu obowiązków obciążających zajmującego te stanowiska,
określenie szczegółowych wymagań w zakresie kwalifikacji, umiejętności i predyspozycji wobec osób, które je zajmują,
określenie odpowiedzialności,
inne wyznaczniki określające indywidualny charakter danego stanowiska pracy.
Akceptacja opisu stanowiska pracy oraz zgoda Wójta na zatrudnienie pracownika powodują rozpoczęcie procedury naboru kandydatów na wolne stanowisko.
Czynności rekrutacyjne powinny być rozpoczęte w terminie pozwalającym na przeprowadzenie naboru zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w § 6.
Otwarta rekrutacja i jawny nabór mają na celu pozyskanie najlepszych pracowników na wolne stanowiska.
III. Etapy naboru
Nabór obejmuje:
powołanie Komisji Rekrutacyjnej;
ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko;
przyjmowanie dokumentów aplikacyjnych;
wstępna ocena złożonych dokumentów aplikacyjnych;
ogłoszenie listy kandydatów, którzy spełniają wymogi formalne;
postępowanie sprawdzające;
merytoryczna ocena dokumentów aplikacyjnych;
rozmowa kwalifikacyjna;
sporządzenie protokołu z przeprowadzonego naboru;
podjęcie decyzji o zatrudnieniu i podpisaniu umowy o pracę;
ogłoszenie wyników naboru.
IV. Powołanie Komisji Rekrutacyjnej
1. Komisję Rekrutacyjną powołuje Wójt Gminy.
W skład Komisji Rekrutacyjnej mogą wchodzić:
Wójt lub osoba przez niego upoważniona;
Sekretarz Gminy lub Skarbnik Gminy;
pracownik ds. kadr;
inne osoby wskazane przez Wójta.
Komisja pracuje w składzie co najmniej 3-osobowym, w tym przewodniczący lub zastępca przewodniczącego.
W pracach Komisji nie może uczestniczyć osoba, która jest małżonkiem lub krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie, osoby, której dotyczy postępowanie konkursowe, albo pozostaje wobec niej w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
Komisja działa do czasu zakończenia procedury naboru na wolne stanowisko pracy.
Obsługę techniczną Komisji Rekrutacyjnej zapewnia pracownik ds. kadr.
V. Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko
1. Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym umieszcza się obligatoryjnie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy.
Ogłoszenie o konkursie na wolne stanowisko zawiera w szczególności:
nazwę i adres Urzędu;
określenie stanowiska urzędniczego;
określenie wymagań związanych ze stanowiskiem urzędniczym zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku;
wskazanie wymaganych dokumentów;
określenie terminu i miejsca składania dokumentów.
Termin składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze nie może być krótszy niż 14 dni kalendarzowych od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
Wzór ogłoszenia stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu.
VI. Przyjmowanie dokumentów aplikacyjnych
1. Po ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy następuje przyjmowanie dokumentów aplikacyjnych od kandydatów zainteresowanych pracą na wolnym stanowisku.
Na dokumenty aplikacyjne składają się:
list motywacyjny;
CV z dokładnym opisem przebiegu pracy zawodowej;
kwestionariusz osobowy;
kserokopie świadectw pracy;
kserokopie dokumentów potwierdzające wykształcenie i kwalifikacje zawodowe;
oświadczenie o niekaralności;
oświadczenie kandydata, że w przypadku wyboru jego oferty zobowiązuje się nie pozostawać w innym stosunku pracy, który uniemożliwiłby mu wykonywanie obowiązków w wymiarze 1 etatu;
inne dokumenty o posiadanych kwalifikacjach i umiejętnościach.
Dokumenty aplikacyjne składane przez osoby ubiegające się o zatrudnienie mogą być przyjmowane tylko po ukazaniu się ogłoszenia o organizowanym naborze na wolne stanowisko i tylko formie pisemnej.
VII. Przeprowadzenie konkursu
Konkurs na stanowisko urzędnicze, w tym na kierownicze stanowisko urzędnicze przeprowadza się w dwóch etapach:
w pierwszym etapie konkursu Komisja Rekrutacyjna dokonuje analizy dokumentów aplikacyjnych pod względem formalnym oraz ustala listę kandydatów dopuszczonych do drugiego etapu konkursu,
wyłonienie kandydata odbywa się w ramach drugiego etapu składającego się z:
oceny merytorycznej złożonych dokumentów aplikacyjnych,
rozmowy kwalifikacyjnej.
VIII. Ogłoszenie listy kandydatów spełniających wymogi formalne
1. Analiza formalna dokumentów aplikacyjnych polega na zapoznaniu się przez Komisję z aplikacją nadesłaną przez kandydata. Celem analizy dokumentów jest porównanie danych zawartych w aplikacji z wymaganiami formalnymi określonymi w ogłoszeniu.
Wynikiem analizy formalnej dokumentów jest wstępne określenie przydatności kandydata do pracy na wolnym stanowisku i dopuszczenie do dalszego etapu konkursu.
Warunkiem udziału w dalszym postępowaniu konkursowym jest spełnianie wymogów formalnych wynikających z treści art. 3 ust. 1, 3 i 4 ustawy o pracownikach samorządowych oraz zawartych w ogłoszeniu o naborze (oceniane metodą spełnia/nie spełnia).
Po upływie terminu do złożenia dokumentów, określonego w ogłoszeniu o naborze i wstępnej selekcji, umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu.
Sporządzona w porządku alfabetycznym lista zawiera imiona i nazwiska kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
Kandydaci nie zakwalifikowani do drugiego etapu konkursu zostają o tym fakcie powiadomieni w formie pisemnej.
Lista kandydatów spełniających wymagania formalne będzie umieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej do momentu ogłoszenia ostatecznych wyników naboru. Wzór listy stanowi załącznik nr 4 do regulaminu.
Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem urzędniczym, określonymi w ogłoszeniu o naborze.
1. Ocena merytoryczna złożonych dokumentów aplikacyjnych:
oceny merytorycznej złożonych dokumentów dokonuje każdy członek Komisji Rekrutacyjnej przydzielając kandydatowi punkty w skali od 1-10, przy czym najwyżej punktowani są kandydaci posiadający:
wykształcenie wyższe magisterskie (prawnicze, administracyjne lub specjalistyczne niezbędne na zajmowanym stanowisku),
szczególne kwalifikacje przez wskazanie zakresu wiedzy ogólnej i specjalistyczne, wymagane uprawnienia i egzaminy zawodowe,
doświadczenie zawodowe.
z oceny merytorycznej dokumentów aplikacyjnych kandydatów sporządza się notatkę służbową, którą parafują członkowie Komisji.
Rozmowa kwalifikacyjna:
predyspozycji i umiejętności kandydata gwarantujących prawidłowe wykonywanie powierzonych obowiązków,
posiadanej wiedzy na temat jednostki samorządu terytorialnego, w której ubiega się o stanowisko,
obowiązków i zakresu odpowiedzialności na stanowiskach zajmowanych poprzednio przez kandydata,
celów zawodowych kandydata.
1. Po przeprowadzeniu konkursu Komisja Rekrutacyjna ustala wynik konkursu, wskazując kandydata, który uzyskał największą sumaryczną ilość punktów.
Ze swoich czynności Komisja sporządza protokół z przeprowadzonego naboru kandydatów, który podpisują wszyscy członkowie Komisji obecni na posiedzeniu.
Protokół zawiera w szczególności określenie stanowiska urzędniczego, na które był prowadzony nabór, liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów, uszeregowanych według liczby uzyskanych punktów.
Wzór protokołu stanowi załącznik nr 5 do niniejszego regulaminu.
IX. Ogłoszenie wyników naboru.
Przewodniczący Zespołu niezwłocznie przekazuje Wójtowi dokumentację przebiegu konkursu, celem zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia rozstrzygnięcia konkursowego.
W przypadku odmowy zatwierdzenia wyników konkursu, Wójt zarządza ponowne przeprowadzenie naboru na wolne stanowiska urzędnicze.
1. Informację o wynikach naboru upowszechnia się w terminie 14 dni od dnia zatrudnienia wybranego kandydata lub zakończenia procedury naboru. w przypadku gdy w jego wyniku nie doszło do zatrudnienia żadnego kandydata.
Informacja, o której mowa w ust. 1 zawiera:
nazwę i adres jednostki;
określenie stanowiska urzędniczego;
imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania;
uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata, albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata.
Informację o wyniku naboru upowszechnia się w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń przez okres co najmniej 3 miesięcy. Wzór ogłoszenia wyników naboru stanowi załącznik nr 6 do niniejszego regulaminu.
Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowisku kolejnej osoby spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru. Przepisy ust. 1, 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
X. Sposób postępowania z dokumentami aplikacyjnymi
1. Dokumenty aplikacyjne kandydata, który zostanie wyłoniony w procesie rekrutacji, zostaną dołączone do jego akt osobowych.
Dokumenty aplikacyjne osób, które w procesie rekrutacji zakwalifikowały się do II etapu i zostały umieszczone w protokole, będą przechowywane, zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
Dokumenty aplikacyjne pozostałych osób będą odsyłane lub odbierane osobiście przez zainteresowanych.
XI. Warunki zatrudnienia pracowników
1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy w Urzędzie może być zatrudniony tylko na okres próbny wynoszący maksymalnie 3 miesiące. Po okresie próbnym bezpośredni przełożony może wnioskować o przedłużenie umowy na czas określony do 1 roku.
W uzasadnionych okolicznościach (duże doświadczenie, wysokie kwalifikacje pracownika przydatne dla Urzędu) Wójt podejmuje decyzję o zatrudnieniu na innych warunkach niż określonych w ust.1.
Przed zawarciem umowy o pracę pracownik zobowiązany jest przedłożyć zaświadczenie o niekaralności.
1) celem rozmowy kwalifikacyjnej jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z kandydatem i weryfikacja informacji zawartych w aplikacji oraz możliwość oceny:
2) Ocena kandydatów prowadzona jest metodą punktową w skali od 1 - 10 po zakończonych rozmowach kwalifikacyjnych. Z przebiegu rozmowy sporządza się notatkę służbową, którą parafują członkowie Komisji.
9
Metryka strony