UCHWAŁA NR XXII/162/09

uchwała
  • UCHWAŁA NR XXII/162/09

  • Rady Gminy Płaska

  1. 8 października 2009r.

    • w sprawie rozpatrzenia skarg na działalność Wójta Gminy.

      • Na podstawie art. 229 pkt. 3 i art. 238 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071, z 2002r., Nr 113, poz. 984, Nr 169, poz. 1387, Nr 153, poz. 1271, z 2003r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz.1660, z 2004r., Nr 162, poz. 1692, z 2005r. Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz. 1524, z 2005r. Nr 181, poz. 1524, Nr 64, poz. 565, z 2008r. Nr 229, poz. 1539) uchwala się, co następuje:

        1. Rada Gminy po rozpatrzeniu skarg Pana Czesława Warakomskiego na działalność Wójta Gminy Płaska, postanawia uznać skargi za bezzasadne.

        2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy do powiadomienia skarżącego o sposobie rozpatrzenia skargi.

        3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

        • UZASADNIENIE

                        • W dniu 11 września i 14 września 2009 roku wpłynęły do Urzędu Gminy Płaska skargi Pana Czesława Warakomskiego na działalność Wójta Gminy. W złożonych skargach skarżący podnosi:

              • W swojej skardze z dnia 7 września 2009 r. Pan Czesław Warakomski zarzuca Wójtowi Gminy Płaska, że Pan Dariusz Sudyk został powołany na stanowisko Dyrektora szkoły bez konkursu.

            • Zgodnie z art. 36a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej. Przeprowadzony konkurs nie wyłonił kandydata dlatego Wójt miał prawo skorzystać z przytoczonego wyżej przepisu.

              • Zatrudnienie byłego dyrektora ustało wraz z momentem zakończenia kadencji dyrektora. W aktach pracowniczych nie ma żadnej umowy o pracę na czas nieokreślony. W aktach znajduje się tylko jedna umowa o pracę na czas określony z lat osiemdziesiątych. Wniosek z tego, że Pan Czesław Warakomski zatrudniony tylko na etacie dyrektora, a nie był nauczycielem. Było to możliwe dlatego, że w latach 80-tych Pan Czesław Warakomski przeszedł na emeryturę nauczycielską, z której powrócił do szkoły i po okresie zatrudnienia na czas określony został dyrektorem szkoły nieprzerwanie aż do 31 sierpnia 2009 r. Nawet gdyby Pan Czesław Warakomski miał umowę o pracę, to stosunek pracy i tak uległby rozwiązaniu na mocy art. 23 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela z powodu ukończenia 65 lat życia.

              • Pan Czesław Warakomski, aby dalej pracować w charakterze nauczyciela w szkole musi zawrzeć umowę o pracę. Jednak, biorąc pod uwagę przytoczony zapis z Karty Nauczyciela, nie jest to rozwiązanie racjonalne.

            • Przywołane w skardze Pana Czesława Warakomskiego przepisy, które zostały złamane zdaniem skarżącego, nie istnieją.

            • W swojej skardze z dnia 28 sierpnia 2009 r. Pan Czesław Warakomski przyznaje, że odmówił wskazanemu przez Wójta Gminy Płaska Panu Dariuszowi Sudyk przekazania mienia szkoły. Również współpraca z powołaną przez Wójta Gminy Płaska Komisją była niemożliwa dla skarżącego, gdyż nie został uprzedzony o inwentaryzacji. Inwentaryzacja bez udziału skarżącego trwała od dnia 20 sierpnia do 21 sierpnia 2009 r. Zdaniem skarżącego, Wójt Gminy Płaska naruszył tym sposobem art. 39 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dotyczący uprawnień dyrektora.

            • Kadencja na stanowisku dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Płaskiej upłynęła Panu Czesławowi Warakomskiemu w dniu 31 sierpnia 2009 r.

            • Skarżący w żaden sposób nie odnosi się w swojej skardze do kompetencji, jakie przysługują gminie jako organowi prowadzącemu szkołę. Zgodnie z art. 34a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty organ prowadzący sprawuje nadzór nad gospodarowaniem mieniem szkoły. Również wójt obciążony jest z mocy regulacji art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obowiązkiem gospodarowania mieniem gminy.

            • W tej sytuacji, gdy kadencja dyrektora upływa z dniem 31 sierpnia 2009 r. powołanie komisji inwentaryzacyjnej było konieczne.

            • O sposobie gospodarowania mieniem gminnym decyduje wójt, dlatego to od jego decyzji zależało czy przekazanie mienia szkoły powierzone zostało komisji czy wyznaczonemu przez niego pełnomocnikowi. Charakter stosunku prawnego łączącego gminę z osobą wyznaczoną przez wójta nie jest możliwy do kwestionowania przez dyrektora jednostki w sytuacji, gdy suwerenem w sprawie gospodarowania mieniem gminy jest wójt.

            • W toku wstępnego rozpatrywania skarg Komisja Rewizyjna, działająca w imieniu Rady, przeprowadziła postępowanie wyjaśniające, które zakończyło się wystosowaniem jednozdaniowego stanowiska Komisji, iż uznaje się skargi w części za zasadne. Komisja nie stwierdziła w jakiej części uznaje się skargi za zasadne, a w jakiej bezzasadne. Komisja nie przedstawiła uzasadnienia do swego stanowiska.

            • W tych okolicznościach postępowanie Wójta Gminy było w pełni uzasadnione i zgodne z przytoczonymi przepisami, a skargi należy uznać za bezzasadne.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Płaska

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Gminy Płaska

Wprowadzający: Rada Gminy Płaska

Data modyfikacji: 2010-02-02

Opublikował: Maciej Zdancewicz

Data publikacji: 2010-02-02