UCHWAŁA NR XXI/143/05
UCHWAŁA NR XXI/143/05
RADY GMINY PŁASKA
29 grudnia 2005 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na 2006 rok.
Na podstawie art. 41 ust. 1, 2, 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143, z 2004r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298, Nr 179, poz. 1485) uchwala się, co następuje:
Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006 r. zwany dalej ” Programem”, stanowiący załącznik do Uchwały.
Zadania wynikające z Programu finansowane są z pobieranych opłat za wydane zezwolenia, wnoszone przez podmioty prowadzące sprzedaż napojów alkoholowych.
Realizację Programu powierza się Wójtowi Gminy.
Traci moc Uchwała:
Nr XIV/87/04 Rady Gminy Płaska z dnia 2 grudnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok.
XV/95/04 Rady Gminy Płaska dnia 30 grdunia 2004 r. zmieniająca Uchwałę Nr XIV/87/04 Rady Gminy Płaska z dnia 2 grudnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Sudnik Waldemar
do Uchwały Nr XXI/143/05 Rady Gminy Płaska z dnia 29 grudnia 2005r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZywANIA PROBLEMóW ALKOHOLOWYCH NA 2006 ROK.
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:
zwiększenie dostępności do profesjonalnego lecznictwa i rehabilitacji, współpraca w tym zakresie z Ośrodkiem Terapii i Uzależnień Alkoholowych oraz organizacjami pozagminnymi;
współpraca z organizacjami pozagminnymi w zakresie organizacji dofinansowania obozów terapeutycznych dla rodzin z problemami alkoholowymi z terenu gminy Płaska;
informowanie o możliwości korzystania z istniejących placówek wzajemnej pomocy, a mianowicie:
poradnictwa psychologicznego i prawnego prowadzonego przez specjalistów z Poradni Odwykowej w Augustowie,
grupy terapeutyczne, Al-anon samopomocowych, Klubu Abstynenta, telefonów zaufania typu Niebieska Linia,
poszerzanie tych informacji poprzez ulotki umieszczane w gablotach parafialnych i sołeckich oraz świetlicach.
zwrot kosztów dojazdów osobom biorącym udział w terapi dla rodzin z problemami alkoholowymi;
podwyższanie skuteczności działania jednostek i podmiotów świadczących pomoc uzależnionym od alkoholu poprzez:
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
prowadzenie i finansowanie punktu konsultacyjnego oraz zapewnienie specjalistycznej obsługi tego punktu,
możliwość uzyskania pomocy w Zesple d/s Przemocy w Rodzinie przy ul. Szpitalna 12 w Augustowie zapewniającego dla ofiar przemocy pomoc prawną, psychologiczną i poradnictwo specjalistyczne,
pomoc w tworzeniu lokalnych grup Al-anon samopomocowych,
uaktualnienie informatora wskazującego miejsce, w którym można uzyskać pomoc lekarską, psychologiczną, prawną (domy doraźnej pomocy),
wspomaganie działań interwencyjnych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zmierzających do zastosowania obowiązku poddania się leczeniu przez osoby nadużywające alkohol, powodujących rozkład rodziny i demoralizację nieletnich,
zwiększenie skuteczności działań poprzez organizowanie szkoleń w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników pomocy społecznej, pedagogów,
wspieranie imprez sportowych organizowanych przez poszczególne szkoły i młodzież skupioną wokół świetlic wiejskich w miarę posiadanych środków,
doposażenie szkół i świetlic wiejskich w sprzęt rekreacyjno - sportowy,
doposażenie świetlic wiejskich w sprzęt nagłaśniający i wizualny w celu umożliwienia młodzieży kulturalnego spędzania wolnego czasu,
wspomaganie imprez rozrywkowych typu festyny, gminne zawody sportowe powiązanych z promocją zdrowego stylu życia,
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych:
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
7. Zasady wynagradzania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych
członkom Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za faktyczny, każdorazowy udział w kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych lub posiedzeniu komisji przysługuje wynagrodzenie w wysokości 76, 00 zł. brutto;
wynagrodzenie nie przysługuje członkom komisji będącym pracownikami Urzędu Gminy lub jednostek organizacyjnych Gminy, jeżeli posiedzenie odbywa się w godzinach pracy odpowiednio Urzędu Gminy lub jednostki organizacyjnej;
powołany przez Wójta pełnomocnik do realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za wykonywaną pracę otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości 25 % przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw;
wydatki na wypłaty określonych wynagrodzeń realizowane są ze środków przeznaczonych w budżecie na zadania z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Jednym z najpoważniejszych problemów społecznych w Polsce jest nadużywanie alkoholu wraz ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami tego zjawiska. Problemy wynikające z picia alkoholu obejmują swoim zasięgiem całą populację, również tych, którzy z racji wieku dopiero zaczną stawać przed wyborami dotyczącymi ilości i częstotliwości picia.
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi tworzy komplementarny system umożliwiający zsynchronizowanie w skali kraju działań rządowej administracji państwowej i administracji samorządowej poprzez tworzenie spójnej podstawy prawnej i merytorycznej.
Nowoczesne podejście do problematyki alkoholowej zakłada potrzebę zaangażowania się w działania profilaktyczne i naprawcze szerokiego kręgu instytucji, zarówno o charakterze administracyjnym, jak i placówek służby zdrowia, a także organizacji pozarządowych wyspecjalizowanych w świadczeniu usług określonego rodzaju lub opartych na wolontariacie.
Mając na względzie wagę problemu oraz zagrożenia związane z nadużywaniem alkoholu ustala się na rok 2006 następujące kierunki działań zmierzających do poprawy sytuacji tym zakresie :
a) zapewnienie osobom działającym w/w jednostkach szkoleń podnoszących kwalifikacje i skuteczność oddziaływań,
b) organizowanie szkoleń dla pedagogów szkolnych, pracowników pomocy społecznej, w zakresie choroby alkoholowej i metod pomagania,
c) organizowanie szkoleń dla nowych podmiotów prowadzących sprzedaż alkoholu odnośnie zasad sprzedaży alkoholu.
1) zwiększanie dostępności pomocy i tworzenie warunków sprzyjających przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie poprzez:
j) dofinansowanie wyjazdów na wakacje - kolonie dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym, z zajęciami rozwojowo - edukacyjnymi lub profilaktycznymi.
1) organizowanie i finansowanie szkoleń profilaktycznych dla młodzieży szkolnej i rodziców na podstawie programów specjalistycznych;
2) organizowanie szkoleń dla pedagogów, wychowawców szkół prowadzonych przez gminę, w zakresie wczesnego rozpoznawania problemów alkoholowych;
3) rozwijanie umiejętności porozumiewania się z dziećmi na temat alkoholu i problemów alkoholowych - szkolenie dla rodziców w trakcie wywiadówek szkolnych na temat "Zagrożenia uzależnieniami u dzieci i młodzieży";
4) rozpowszechnianie wiedzy na temat problemów alkoholowych z wykorzystaniem książek, broszur i plakatów;
5) finansowanie dożywiania dzieci z rodzin ubogich, dysfunkcyjnych, a w szczególności dotkniętych problemem alkoholowym.
1) udzielanie przez gminę pomocy rzeczowej i finansowej na warunkach uzgodnionych między stronami;
2) kontynuowanie współdziałania gminy z pozagminnymi jednostkami i osobami działającymi na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania alkoholizmowi i wychowania w trzeźwości;
3) współpraca z Parafiami Rzymsko-Katolickimi znajdującymi się na terenie gminy Płaska;
4) pozyskiwanie źródeł przekazu informacji dla społeczeństwa gminy.
1) podejmowanie interwencji oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego za naruszenie przepisów mówiących o zakazie reklamy i promocji na obszarze kraju napojów alkoholowych oraz zabraniających sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom znajdującym się w stanie nietrzeźwości, osobom do lat 18, na kredyt lub pod zastaw;
2) prowadzenie kontroli punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych powyżej 4,5% oraz piwa przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz pracownika wydającego zezwolenia na sprzedaż wymienionych wyżej napojów.
Współuczestnictwo w organizowaniu i finansowaniu centrum integracji społecznej w powiecie na zasadach przyjętych przez zainteresowane gminy.
05-12-07 12:16
Metryka strony