UCHWAŁA NR XXI/141/05
UCHWAŁA NR XXI/141/05
RADY GMINY PŁASKA
29 grudnia 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie Płaska.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1) (Dz.U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008) uchwala co następuje :
Po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Płaska zawarte w Regulaminie, stanowiącym załącznik do niniejszej Uchwały.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Płaska.
Traci moc uchwała Nr XXX/155/97 z dnia 30 grudnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie Płaska.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Sudnik Waldemar
do Uchwały Nr XXI/141/2005 Rady Gminy Płaska z dnia 29 grudnia 2005r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY PŁASKA
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Regulamin określa obowiązki właścicieli nieruchomości, kierowników, budów, zarządzających obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności, zarządców nieruchomości wspólnych, jednostek wywozowych, oraz jednostek i organów Gminy Płaska w zakresie zapewnienia należytego stanu czystości i porządku oraz wymagań ochrony środowiska na terenie Gminy Płaska.
Jako cel nadrzędny przyjmuje się rozwój selektywnej zbiórki na terenie gminy oraz zapewnienie niezbędnych warunków do ekologicznego usuwania, unieszkodliwiania i wykorzystywania odpadów komunalnych zgodnie z zasadami polityki ekologicznej kraju.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o :
ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 kwietnia 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1) (Dz.U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008);
ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);
planie - należy przez to rozumieć plan gospodarki odpadami gminy Płaska;
właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;
odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
odpadach komunalnych drobnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w workach lub pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości;
odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w workach lub pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości;
pojemnikach do gromadzenia odpadów - należy prze to rozumieć sprawne pojemniki przystosowane do opróżniania przez pojazdy specjalne do wywozu odpadów komunalnych, jak również kosze na odpady;
zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania.
selektywną zbiórkę odpadów - należy przez to rozumieć wyodrębnione z odpadów surowce wtórne nadające się do ponownego wykorzystania.
stacji zlewnej - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy oczyszczalni ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
zakładzie utylizacji odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych; w szczególności mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, sortownie, zakłady przetwarzania wielkogabarytowych odpadów komunalnych, budowlanych, surowców wtórnych, punkty zlewne odpadów ciekłych;
jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć zakład będący gminą jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez Wójta Gminy zezwolenie na wykonanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi lub nieczystościami ciekłymi.
II. WYMAGANIA Z ZAKRESIE CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI.
Właściciel nieruchomości jest obowiązany do utrzymania terenu posesji w odpowiednim stanie sanitarnym oraz porządku i czystości przez wykonywanie czynności zapobiegających:
nagromadzeniu się odpadów komunalnych poza miejscem do tego przeznaczonym;
powstaniu źródeł zagrożenia epidemiologicznego spowodowanych w szczególności niewłaściwym kompostowaniem i przechowywaniem nawozów naturalnych oraz odpadów komunalnych w urządzeniach do tego nieprzystosowanych;
mieszaniu się odpadów komunalnych przeznaczonych do selekcji z odpadami gnijącymi;
nieestetycznemu wyglądowi posesji przez brak lub niewłaściwe wykonanie czynności konserwacyjnych budynku i jego elewacji, ogrodzenia oraz innych elementów nieruchomości bądź urządzeń stałych nie będących obiektami budowlanymi;
dewastacji urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych;
rozprzestrzenianiu się przykrych zapachów.
W szczególności wypełnienie obowiązków określonych w § 4 polega na:
wyposażeniu nieruchomości w urządzenia i miejsca służące do gromadzenia odpadów komunalnych;
zawarciu umowy z firmą wywozową na usuwanie odpadów komunalnych z nieruchomości;
prowadzeniu w gospodarstwach domowych wstępnej segregacji odpadów w zakresie uzgodnionym z firmą wywozową;
zlecaniu firmie wywozowej usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych z urządzeń do tego przeznaczonych w miarę potrzeb i napełniania, aby nie następowało ich nagromadzenie poza tymi urządzeniami lub wyciekanie z tych urządzeń;
utrzymywaniu urządzeń i miejsc przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie porządkowym;
utrzymywaniu terenu nieruchomości w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym, a w szczególności usuwaniu zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i gromadzeniu ich w urządzeniach do tego przeznaczonych;
usuwaniu zanieczyszczeń z chodnika na odcinku przylegającym do nieruchomości do krawężnika włącznie;
oczyszczaniu ze śniegu i błota oraz usuwaniu kaszy śniegowej z chodnika na odcinku przylegającym do nieruchomości w okresie zimowym;
usuwaniu na bieżąco sopli i nawisów śniegu na dachu w szczególności stwarzających zagrożenie dla przechodniów.
usuwaniu z elewacji budynków i ogrodzeń na terenie nieruchomości ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków nadających posesji wygląd nieestetyczny oraz reklam umieszczonych bez zachowania właściwego trybu przewidzianego przepisami prawa budowlanego;
koszeniu trawników i zgrabianiu liści co najmniej na początku i końcu sezonu wegetacyjnego;
wykonywaniu przycinek pielęgnacyjnych gałęzi drzew i krzewów w tym w szczególności stwarzających zagrożenie dla mienia i życia osób trzecich oraz utrzymywanie drzew i krzewów w odpowiednim stanie;
odpowiednim utrzymaniu estetycznym i sanitarnym budynków gospodarczych i innych przeznaczonych do hodowli lub utrzymywania zwierząt domowych.
Na nieruchomościach lub ich częściach:
mycie samochodów może odbywać się jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki gromadzone są w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi;
doraźne naprawy i regulacje samochodów, z wyłączeniem napraw blacharsko - lakierniczych dokonywanych wyłącznie w warsztatach naprawczych, mogą odbywać się pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.
1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości powinny być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikających z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, z późn. zm.).
Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.
Odpady inne niż wymienione w ust. 1 i 2, powstające na terenie nieruchomości należy gromadzić oddzielnie, a zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.
1. Do selektywnej zbiorki odpadów służą wskazujące na rodzaj gromadzonych w nich odpadów kolorystycznie worki foliowe lub pojemniki.
Worki i pojemniki służące do selektywnej zbiórki powinny posiadać napis i oznakowanie określające ich zawartość oraz nazwę przedsiębiorstwa wywozowego i nr jego telefonu.
Rodzaj, oznakowanie oraz lokalizacja pojemników do gromadzenia odpadów przeznaczonych do selekcji na terenach prywatnych podlega uzgodnieniu z jednostką wywozową.
Zasady rozmieszczenia urządzeń do selektywnej zbiórki odpadów na terenach publicznych określa Wójt, przy czym ich rodzaje oraz kolory identyfikacyjne przyjmuje się wg następującego podziału:
niebieski - papier i tektura;
biały - szkło bezbarwne;
zielony - szkło kolorowe;
żółty - metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe, w tym kartony do płynnej żywności;
Z uwagi na niewielką ilość odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nie przewiduje się ich odbioru.
Pojemniki należy ustawiać w granicach nieruchomości w miejscu:
posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem się wody i błota;
łatwo dostępnym dla ich użytkowników i dla pracowników przedsiębiorstwa wywozowego;
w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
Właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać miejsce ustawienia pojemników w czystości i porządku.
Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek:
wyposażenia nieruchomości w pojemniki, o których mowa w § 9, poprzez zakup, wydzierżawienie od przedsiębiorstwa wywozowego lub gminy lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym uprawnionym podmiotem;
utrzymania pojemników w stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym, umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników.
1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom przedsiębiorstwa wywozowego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
Obowiązki określone w ust. l dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
III. RODZAJE URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH I ZASADY ICH ROZMIESZCZANIA
Stałe odpady komunalne
1. Do czasowego gromadzenia odpadów stałych na posesjach dopuszcza się ogólnie dostępne w handlu, homologowane i aktualnie produkowane pojemniki o pojemnościach od 0,11m3 do 10 m3 przystosowane do załadunku tak ręcznego jak i automatycznego.
Pojemniki muszą spełniać techniczne wymogi bezpieczeństwa i higieny, ochrony środowiska, sanitarne, a w szczególności być wyposażone w szczelną pokrywę zabezpieczającą gromadzone odpady przed dostępem robactwa i zwierząt domowych oraz deszczu i śniegu.
Pojemniki winny być ustawione w miejscach przeznaczonych do gromadzenia stałych odpadów komunalnych spełniających wymogi określone w § 9.
1. Do czasowego gromadzenia odpadów stałych na posesjach dopuszcza się stosowanie worków plastikowych, oznakowanych przez jednostkę wywozową, składowanych w sposób zapobiegający ich zniszczeniu w miejscach przeznaczonych do gromadzenia stałych odpadów komunalnych, spełniających wymogi określone w § 9, oraz wystawiane do wywozu w uzgodnionym dniu.
Wystawianie worków ze zgromadzonymi odpadami w innych dniach niż określone w ust. 1 jest zabronione.
1. Do gromadzenia odpadów komunalnych w rejonach intensywnego ruchu pieszego oraz na przystankach komunikacyjnych służą ocynkowane lub plastikowe pojemniki.
Za opróżnianie pojemników i czystości wokół miejsc ich ustawienia odpowiada Wójt.
Kosze na odpady, ustawiane na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, powinny odpowiadać następującym wymaganiom:
umieszczenie minimum jednego kosza na każdym przystanku komunikacyjnym;
zaopatrzenie ciągów pieszych w kosze ustawione w odległościach uzależnionych od stopnia nasilenia ruchu pieszego;
Kosze będą posiadały konstrukcję zabezpieczającą przed wywiewaniem gromadzonych w nich odpadków oraz uniemożliwiającą składowanie w nich odpadów pochodzących z gospodarstw domowych, czy też powstałych w wyniku działalności gospodarczej.
1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i opróżniania ich z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.
Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy również zarządzającego drogą publiczną znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym1) (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.)
Utrzymanie czystości w pasie drogowym należy do zarządcy drogi.
Utrzymanie czystości na terenach leśnych należy do właściciela lub zarządcy lasu.
Zasady rozmieszczania koszy na terenach nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na cele rekreacji, wypoczynku, sportu, handlowe, gastronomiczne i imprez kulturalnych określają ich właściciele i zarządcy.
Podmioty wymienione w ust. 1 do 4 są zobowiązane do ustawienia takiej ilości koszy na odpady i zapewnienia ich opróżniania przez jednostkę wywozową, aby nie dopuścić do gromadzenia się odpadów poza nimi.
Ciekłe odpady komunalne
1. Do czasowego gromadzenia odpadów komunalnych ciekłych na terenach nieskanalizowanych gospodarstw rolnych mogą służyć zbiorniki spełniające przepisy budowlane, a w szczególności powinny posiadać nieprzepuszczalne dno i ściany.
Zbiorniki na ciekłe odpady komunalne i odpady pochodzenia zwierzęcego nie mogą spełniać obu tych funkcji jednocześnie.
Preferuje się stosowanie przydomowych oczyszczalni ścieków jeśli zastosowane w nich technologie są zgodne z przepisami z zakresu prawa budowlanego, ochrony środowiska i prawa wodnego.
Zbiorniki, w których przechowywana jest gnojowica w gospodarstwach rolnych muszą spełniać odpowiednie przepisy prawa budowlanego, a w szczególności powinny posiadać nieprzepuszczalne dno i ściany.
Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością uzgodnioną w umowie, zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi i wód gruntowych.
Odpady niebezpieczne
1. Odpady niebezpieczne nie mogą być gromadzone, transportowane i utylizowane na ogólnych zasadach w sposób podany w niniejszym regulaminie czystości i porządku na terenie gminy.
Odpady niebezpieczne podlegają odrębnej segregacji, składowaniu i transporcie do specjalistycznych zakładów, gdzie są składowane i utylizowane.
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest osobiście zabezpieczyć właściwe gromadzenie odpadów niebezpiecznych, ich transport i utylizację przez jednostki specjalistyczne posiadające wymagane zezwolenie, postrzegania obowiązujących przepisów dotyczących odpadów niebezpiecznych oraz poniesienia kosztów związanych z powyższym.
Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi, w tym wyrobami zawierającymi azbest regulują odrębne przepisy.
IV. CZĘSTOTLIWOŚĆ, ZASADY I SPOSOBY USUWANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH Z NIERUCHOMOŚCI ORAZ INNYCH TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
1. Na terenie Gminy Płaska nie przewiduje się lokalizacji gminnego składowiska odpadów, ani stacji zlewnej ścieków komunalnych.
Odpady komunalne stałe jak i płynne są zabierane przez firmy wywozowe i dostarczane na składowiska i oczyszczalnie, z którymi takie firmy mają zawartą umowę.
Stałe odpady komunalne po selekcji winny być odbierane przez podmioty uprawnione do ponownego ich wykorzystania.
1. Usuwanie stałych odpadów komunalnych jest realizowane poprzez:
znormalizowane pojemniki i kontenery dopuszczone do stosowania przez gminę;
worki foliowe o pojemności 90-110l z logo firmy wywozowej;
cykliczny odbiór odpadów po selekcji;
zadania o charakterze sezonowym;
odbiór odpadów wielkogabarytowych;
indywidualne zlecenia nie ujęte w pkt. 1 - 5.
Usuwanie ciekłych odpadów komunalnych jest realizowane w ramach indywidualnych zleceń na wywóz ciekłych odpadów komunalnych ze zbiorników do oczyszczalni, realizowanych przez jednostki wywozowe.
1. Opady zbierane w pojemnikach powinny być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym, ale z częstotliwością co najmniej:
odpady zbierane selektywnie raz na osiem tygodni;
pozostałe odpady komunalne zmieszane - raz na cztery tygodnie;
raz w roku dla odpadów wielkogabarytowych.
Częstotliwość wywozu odpadów ciekłych następuje w ramach indywidualnego zlecenia i w miarę potrzeb.
V. OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE LUB GOSPODARSKIE
1. Osoby utrzymujące psy, koty i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie zwierząt, które utrzymują.
Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy w szczególności:
prowadzenie ich na uwięzi, w miejscach publicznych zwierzęta powinny być zabezpieczone w taki sposób aby nie kąsały, drapały lub brudziły;
stały i skuteczny dozór nad zwierzętami;
nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności, na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci;
bezzwłoczne zgłoszenie do lekarza weterynarii przypadków pogryzienia człowieka przez psa i zastosowanie się do zaleceń służb weterynaryjnych.
przestrzeganie innych obowiązków określonych w przepisach szczególnych jak opłacanie podatków od psów, obowiązkowe szczepienia psów i kotów przeciwko wściekliźnie oraz uzyskanie zezwolenia na utrzymanie psów ras obronnych.
Postanowienia ust. 1 - 5 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, trzymanych w charakterze zwierząt domowych.
Właściciele zwierząt gospodarskich wyprowadzając je na wypas powinni robić to w sposób jak najmniej uciążliwy, nie stanowiący niebezpieczeństwa dla użytkowników dróg publicznych.
Utrzymanie zwierząt gospodarskich na terenach skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego nie może być uciążliwe dla otoczenia i sąsiednich nieruchomości.
Obornik, odchody zwierząt i inne odpady pochodzące z hodowli winny być gromadzone w wydzielonych miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu.
VI. ZASADY UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej obowiązują następujące wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich:
dopuszcza się hodowlę zwierząt gospodarskich przez rolników posiadających grunty rolne na terenie Gminy Płaska i będących ich głównym źródłem utrzymania pod warunkiem, że prowadzą hodowlę zwierząt gospodarskich w budynkach wybudowanych ( lub zaadaptowanych) w celach hodowlanych i posiadają odpowiednie obiekty i urządzenia służące do gromadzenia odpadów zwierzęcych (szczelne płyty gnojowe, zbiorniki na gnojowicę itp.) Wszystkie obiekty muszą być wykonane zgodnie z przepisami Prawa Budowlanego. Hodowla nie może stanowić uciążliwości dla środowiska.
dopuszcza się hodowlę zwierząt gospodarskich na potrzeby własne w nieruchomościach nie będących gospodarstwami rolnymi pod warunkiem, że działalność ta nie będzie sprawiała uciążliwości i będzie prowadzona z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych;
zabrania się chowu zwierząt gospodarskich na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi i budynkami stanowiącymi własność gminy.
Posiadacz zwierzęcia zobowiązany jest do usuwania spowodowanych przez nie zanieczyszczeń z terenu dróg, placów i chodników.
Szczegółowe zasady chowu zwierząt regulują odrębne przepisy.
1. Psy powinny mieć stworzone przez właściciela takie warunki by nie mogły samodzielnie wydostać się poza teren nieruchomości oraz nie zagrażały osobom trzecim. Właściciele psów na nieruchomości wspólnej są zobowiązani do wyprowadzania ich na smyczy i w kagańcu, a także stworzenia im takich warunków by nie przeszkadzało to innym użytkownikom (lokatorom) nieruchomości.
Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym szczególności nie pozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego zwierzęcia.
Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.
Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.
Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki lub obiektu).
Zabrania się wyprowadzania zwierząt domowych na place zabaw dla dzieci, a w szczególności na boiska i piaskownice.
Posesje, gdzie przebywają, psy ras mogących stworzyć zagrożenie lub psy agresywne, powinny być opatrzone estetyczną i czytelną, tabliczką z informacją „uwaga zły pies".
1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, zieleńce itp.
Psy bezpańskie i pozostające bez opieki podlegają odłowieniu na zasadach określonych odrębną uchwałą.
Pszczoły powinny być trzymane w ulach, ustawionych w odpowiednich odległościach od granicy nieruchomości, w taki sposób, aby nie zakłócały one korzystania z nieruchomości sąsiedniej.
VII. POSTĘPOWANIE ZE ZWŁOKAMI ZWIERZĄT
1. Zwłoki padłych zwierząt powinny być zabezpieczone sanitarnie, według wskazań lekarza weterynarii.
Zwłoki zwierząt padłych powinny być dostarczone przez właściciela bezpośrednio do zakładu prowadzącego działalność w zakresie pochówku i utylizacji zwłok zwierzęcych.
Przewóz zwłok zwierzęcych powinien odbywać się w workach z tworzywa sztucznego lub jeżeli dotyczy sztuk dużych odpowiednio zabezpieczonych przed ich zsunięciem się z pojazdu oraz odpowiednio przykrytych.
VIII. WYZNACZANIE TERENÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA
1. Obowiązkową deratyzacją objęty jest obszar całej gminy.
Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji ciąży na właścicielach nieruchomości.
Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację w miarę potrzeb.
W przypadku zagrożenia epidemiologicznego wójt gminy po zasięgnięciu opinii terenowego inspektora sanitarnego zarządza przeprowadzenie akcji deratyzacji na terenie gminy ustalając termin jej przeprowadzenia.
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Kontrolę wykonywania i przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu sprawuje Wójt Gminy Płaska za pośrednictwem upoważnionych pracowników urzędu gminy oraz funkcjonariusze policji.
Właściciele nieruchomości i wszystkie osoby zobowiązane do stosowania przepisów niniejszej uchwały zobowiązani są wobec osób uprawnionych do kontroli, wymienionych w ust. 1 do:
umożliwienia wstępu na teren nieruchomości w celu wykonania czynności kontrolnych;
udzielenia informacji związanych z wykonywaniem obowiązków nałożonych tą uchwałą;
okazywania dokumentów potwierdzających wykonanie przepisów uchwały, a w szczególności:
umowy na wykonanie usługi odbioru odpadów komunalnych i dowodu opłaty za te usługi,
umowy na wykonanie usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i wywozu ciekłych nieczystości oraz dowodu opłaty za te usługi.
Naruszenie przepisów zawartych w niniejszym regulaminie podlega karze na zasadach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązujących.
05-12-09 12:40
Metryka strony