UCHWAŁA NR XVII/108/05
UCHWAŁA NR XVII/108/05
RADY GMINY PŁASKA
31 marca 2005 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami gminy Płaska.
Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203) uchwala się, co następuje:
Konsultacje z mieszkańcami gminy Płaska przeprowadza się w przypadkach przewidzianych ustawami, z inicjatywy rady gminy, wójta, mieszkańców oraz w innych sprawach ważnych dla gminy na zasadach i w trybie określonym w uchwale.
1. W sprawach wymagających konsultacji z mieszkańcami całej gminy decyzję o ich przeprowadzeniu podejmuje Rada Gminy w formie odrębnej uchwały.
Decyzję o przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami w sprawie dotyczącej części gminy lub danego sołectwa podejmuje Wójt w formie zarządzenia.
Postanawiając o przeprowadzeniu konsulatacji organ gminy podaje do publicznej wiadomości przedmiot konsultacji, terytorialny zasięg konsultacji, termin ich przeprowadzenia, oraz sposób ogłoszenia wyników.
W zależności od przedmiotu konsultacji i zasięgu terytorialnego, w konsultacjach mogą brać udział mieszkańcy gminy lub poszczególnych sołectw posiadający czynne prawo wyborcze stale zamieszkujący na terenie gminy lub sołectwa.
Łączenie, podział lub znoszenie gminy wymaga konsultacji z mieszkańcami wszystkich sołectw.
1. Konsultacje mogą być przeprowadzane przez bezpośrednie spotkanie z mieszkańcami w sołectwach na zwołanych przez wójta w tym celu zebraniach wiejskich lub w siedzibie Urzędu Gminy w formie ankiety konsultacyjnej, której wzór stanowi załącznik Nr 1 do uchwały.
Możliwe jest łączenie formy ankiety z innymi sposobami przeprowadzenia konsultacji.
1. Wynik konsultacji z zebrania wiejskiego, na którym zostanie przedstawiony przedmiot konsultacji i zostanie wyrażone przez mieszkańców na jego temat stanowisko
powinno jednoznacznie wynikać z protokołu sporządzonego z danego spotkania, podpisanego przez wójta gminy i sołtysa.W protokole należy w szczególności określić liczbę osób popierających stanowisko, przeciwnych i wstrzymujących się.
Do protokołu dołącza się listę obecności mieszkańców wraz z ich podpisami.
1. Przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami w drodze ankiety polega na przekazaniu przez organ gminy mieszkańcom pisemnego zapytania zawierającego w szczególności:
oznaczenie organizatora konsultacji;
przedmiot konsultacji wyrażony w zdaniu pytającym;
alternatywne odpowiedzi -"tak", "nie", „wstrzymuję się”;
pouczenie o konieczności wyboru jednej z odpowiedzi.
Mieszkańcy potwierdzają swój udział w konsultacjach podpisem na wykazie osób uprawnionych do wzięcia udziału w konsultacjach.
W przypadku, gdy w czasie konsultacji rozstrzyganych jest kilka spraw, formularz zawiera alternatywne rozwiązanie wszystkich konsultowanych zagadnień.
1. W przypadku konsultacji określonej w § 7 konsultacje przeprowadza zespół konsultacyjny powołany przez Wójta spośród pracowników urzędu.
Po zakończeniu konsultacji z mieszkańcami zespół, o którym mowa w ust. 1, sporządza protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do uchwały.
1. Jeżeli przedmiot konsultacji dotyczy całej gminy, konsultacje z
mieszkańcami uważa się za ważne, jeżeli wzięło w nich udział 30 % mieszkańców Gminy.Do ustalenia ważności konsultacji podczas zebrania wiejskiego mają zastosowanie postanowienia statutu sołectwa, a w przypadku braku wymaganej frekwencji określonej w statucie konsultacje są ważne, jeżeli odbyły się w drugim, wyznaczonym wcześniej i podanym do publicznej wiadomości terminie.
Jeżeli przedmiot konsultacji dotyczy kilku sołectw, stosuje się odpowiednio ust.2.
Wynik konsultacji jest uwzględniany przez Radę Gminy, jeżeli za danym rozwiązaniem opowiedziała się więcej niż połowa biorących udział w konsultacjach.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Płaska.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Sudnik Waldemar
Nr 1
do uchwały Nr XVII/108/05
Rady Gminy Płaska
z dnia 31 marca 2005 r.
……………………………….
(pieczęć organizatora konsultacji)
ankieta KONSULTACYJNa
Pytanie 1: ...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
Jestem za*
Jestem przeciw *
Wstrzymuję się*
* ) - aby głos był ważny należy postawić znak "X" tylko w jednym kwadracie;
- jeżeli znak "x" nie zostanie zamieszczony w jednym z trzech kwadratów lub
umieszczony w więcej niż jednym kwadracie - głos będzie nieważny.
Pytanie 2: ...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
Jestem za*
Jestem przeciw *
Wstrzymuję się*
* ) - aby głos był ważny należy postawić znak "X" tylko w jednym kwadracie;
- jeżeli znak "x" nie zostanie zamieszczony w jednym z trzech kwadratów lub
umieszczony w więcej niż jednym kwadracie - głos będzie nieważny.
Nr 2
do uchwały Nr XVII/108/05
Rady Gminy Płaska
z dnia 31 marca 2005 r.
PROTOKÓŁ Z konsultacji
z mieszkańcami gminy Płaska
przeprowadzonych w dniu ………………….
sporządzony dnia .................... r. przez Zespół Konsultacyjny w Płaskiej.
I. Zespół potwierdza, iż otrzymał ……………. ankiet konsultacyjnych,
na podstawie których ustalił następujące wyniki konsultacji:
Jestem za ………………
Jestem przeciw ………………
Wstrzymuję się ………………
Jestem za ………………
Jestem przeciw ………………
Wstrzymuję się ………………
II. Zespół stwierdził, że:
Liczba głosów stanowiąca ponad połowę głosów ważnych wymagana do ważności konsultacji na pytanie nr 1 wynosi ................................, w wyniku czego uzyskano
Liczba głosów stanowiąca ponad połowę głosów ważnych wymagana do ważności konsultacji na pytanie nr 2 wynosi ................................, w wyniku czego uzyskano
(liczba)
1. Liczba osób uprawnionych do wzięcia udziału w konsultacjach ....................
(liczba)
2. Liczba osób, którym wydano ankiety konsultacyjne ....................
3. Oddano ankiet konsultacyjnych: ....................
w tym:
1) ankiet nieważnych ....................
2) ankiet ważnych ....................
4. Głosów nieważnych oddano ....................
w tym:
1) z powodu postawienia znaku “x” obok pytania w
dwóch lub większej liczbie kratek ....................
(liczba)
2) z powodu niepostawienia znaku “x” w żadnej kratce ....................
5. Głosów ważnych oddano ....................
Miejsce na parafowanie strony przez członków Zespołu
str. 2
6. Na poszczególne pytanie oddano następującą liczbę głosów ważnych:
1) Pytanie Nr 1: ..................................................................
(treść pytania)
................................................................................
................................................................................
(liczba)
2) Pytanie Nr 2: ..................................................................
(treść pytania)
................................................................................
................................................................................
(liczba)
Miejsce na parafowanie strony przez członków Zespołu
str. 3
(liczba)
odpowiedź:
Mieszkańcy Gminy Płaska …………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………...........
(liczba)
odpowiedź:
Mieszkańcy Gminy Płaska …………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………...........
III. Uwagi Zespołu związane z ustaleniem wyników konsultacji: ............
..................................................................................
..................................................................................
Przy sporządzaniu protokołu obecni byli:
1. .......................................... ....................
(nazwisko i imię - imiona, funkcja w Zespole) (podpis)
2. .......................................... ....................
3. .......................................... ....................
4. .......................................... ....................
Miejsce na parafowanie strony przez członków Zespołu
05-04-01 11:52
Metryka strony